Cykel spöar både bil och kollektivtrafik

Här om dagen så skulle jag möta upp en kompis och äta på söder. Jag befann mig i Solna och hade precis slutat jobbet. Kompisen var extremt hungrig och tyckte jag skulle fälla ihop cykeln och sätta mig på tunnelbanan. Han trodde inte på mig när jag sa att det skulle gå minst lika fort att cykla dom 8 km det är från Solna till Södermalm. Det tog knappt 25 minuter och jag var där innan kompisen.

Med tunnelbana hade det tagit: 5 min att gå dit, kanske 5 min väntetid, ytterligare 5 minuter till fridhemsplan med blå linje, byta till grön linje ca. 5 min, fridhemsplan-skanstull 12 min och sen en promenad till restaurangen på ca. 5 min=37 min

Cykeln är snabbast på många av dom sträckor man förflyttar sig, säkert upp till minst en mil. Bil ska vi inte ens prata om hur långt tid det hade tagit. Kollektivtrafik och Brompton spöar bilen med hästlängder i dom flesta fallen.

/DS

9 svar på ”Cykel spöar både bil och kollektivtrafik”

  1. ”Brompton spöar bilen med hästlängder i dom flesta fallen”. Det är i glesbygden bilen i de flesta fallen är som viktigast så utför gärna lite jämförelser mellan cykel och bil där också.

    1. Den här bloggen handlar först och främst om cykelliv i stan. I storstan är bilen ofta överflödig och det är det jag försöker kommunicera. Privatbilismen borde kunna minska rejält här. I glesbygden behövs ofta bilen och jag skulle säkert själv äga en om jag bodde där. Man kan ju ändå kolla vad man har för förutsättningar att lösa en del av sina resor med cykel. Till exempel affären, utflykter, jobbet. Har man en fällbar är det ju jättelätt att kombinera resor med buss/tåg. Kanske behöver man inte äga två bilar på detta sätt? Med en fällbar och/eller lådcykel kan dom flesta undvika många bilresor, det är min övertygelse.

  2. Ja man blir ofta förvånad över hur snabbt cykel är jämfört med kollektivtrafik. Här är en karta över hur långt man kommer på 30 minuter från Stockholm central. Och då har ändå centralen ganska bra förbindelser med kollektivtrafik 😉

    http://www.ntf.se/Stockholm/pd

    Men om man inte har järnkoll på rutten så tycker jag man har stor hjälp av karttjänster som t ex de kommunala cykelreseplanerare som kommer alltmer nu. Jag har kunnat kapa flera minuter från rutter som jag ändå gör ganska ofta, genom att slå in dem i en karttjänst. Alla karttjänster är inte anpassade för cykel men väl för resor till fots, och det är också värdefullt helt enkelt för att genaste vägen.

  3. perfekt! Har läst den kartan nån gång men visste inte vart jag kunde hitta den. Lägger ut den i inlägget. Tack Erik.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *