Hela 22% av Stockholmarna cyklar till jobbet och snittresan är 9 km lång. Amsterdam är inte så förvånande etta med 42%, sen är det en bit ned till tvåan Köpenhamn på 33%. Stockholm hamnar alltså på femte plats med sina 150 000 cyklister på sommarhalvåret.
1. Amsterdam 42%
2. Köpenhamn 33%
3. Tokyo 26%
4. Berlin 25%
5. Stockholm 22%
(Metropolitan report)
En femteplats förtjänar bättre cykelvägar anser jag. På 15 år har antalet cyklister mer än fördubblats i Stockholm.
/ DS
Man undrar förstås lite hur undersökningen är gjord: Är det Stockholms kommun eller län eller något annant? Tycker 22% låter i överkant, åtminstone vad jag kan se på gatorna.
Men jag håller med om att infrastrukturen borde bli bättre. Jag hade velat ha 30km/h i stora delar av innerstaden så tror jag umgänget bil-cykel blivit enklare – och jag tror inte bilisterna hade tappat tid på det heller.
Det är är det som står om hur undersökningen är utförd:Metropolitanrapporten har skapats av Metro och United Minds. Vi har frågat 15 000 stadsbor i 30 städer om deras arbete, värderingar, mål och livsstil.
Man har ju hört siffran 150 000 cyklister om dagen i Shlm vilket isåfall skulle va ca 22% av dom som bor i innerstaden ungefär. Det är väl ca 800 000.
30 km/h i timmen skulle va bra men skulle det gå att kontrollera att dom håller det?
Jag menar alltså 30km/h för bilar, så får man cykelliknande tempo för alla trafikslag.
Jag misstänkte också att det handlade om stockholms stad, och det är ju bra om många inne i staden cyklar (skam vore väl annat!), men jag tycker också det är en konstig begränsning: Nacka och Solna är ju tex nog så nära som många områden inom kommunen. jag tror också att hyggligt många av de 150000 kommer från andra kommuner.
Ja, däremot stod det att genomsnittsresan är hela 9 km lång och det tyder ju på att dom räknat Stockholm med omnejd. I innerstan borde genomsnittsresan vara kortare. Eller kanske handlar det om antal cyklister i innerstan sen har dom inte tagit hänsyn till vart dom kommer ifrån. Eller kanske alla som jobbar i stan? Hade ju varit intressantare om det framgått.
Det är ju ett trevligt resultat av undersökningen, och man ska kanske inte ta metodproblem på för stort allvar, men … :-). Exempelvis är det ju lite oklart vad som menas med resa: enkel väg eller tur och retur? Är det tur och retur kan det ju lätt vara inom kommunen.
Annars kan det ju också vara så att man frågar folk inom kommunen, men även räknar med jobbresor utanför kommunen. Min sambo cykelpendar t ex från stan till Solna medan jag själv cykelpendlar lite längre till västberga (inom kommunen alltså).
Det hade dock varit jättetrevligt om 22% av trafikanterna man ser i trafiken vore cyklister, men jag har en känsla av att vi inte riktigt är där än. Det kanske annars kunde vara ett mål för Stockholm: att få verkligheten att anpassa sig till united minds undersökning 🙁
Men dom andra städerna borde vara mätta på samma sätt och då är vi ju inte så långt från Köpenhamn i procentantal. Stockholm är på gång:)