Till och med moderaternas trafikborgarråd Ulla Hamilton börjar snacka om att gå hårdare mot privatbilismen i innerstan. Hon inser bl.a. att parkeringsplatser måste bort till förmån för cykel och kollektivtrafik. Inflyttningen till Stockholm är enorm och det enda sättet att lösa trafikproblemet är att minska antalet bilar annars kommer Stockholm att stocka igen, menar hon, och öppnar även för höjda vägtullsavgifter.
Med höjda priser på sl-kortet och med fler som skippar bilen kommer trycket att bli stort på Stockholms cykelvägar, så jag hoppas inte man mesar och fegar ur när det väl gäller beslut om bredd och antal filer. Man måste våga bygga större än vad som behövs idag och på så sätt uppmuntra till att ännu fler väljer cykeln i framtiden.
/DS
MP är utopiernas parti.
Men nu var det M (moderaterna) som uttalade sig och inte MP (miljöpartiet).
Jag tycker det är trevligt att bilismen dämpas men helt bilfritt ser jag inte riktigt fördelen med. Lite fler fartgupp, färre p-platser och färre tillfartsleder tror jag skulle öka trivseln och gynna handeln.
Bilfria stadsdelar, mer eller mindre, skulle vara trevligt men en helt bilfri stad är nog inte aktuellt än på ett tag. Men extremt lite trafik, som i Amsterdam, där det är väldigt ofördelaktigt att använda bil är jag öppen för så snart det går.