Rik utan bil

Det är ingen nyhet att man sparar en himla massa slantar om man kan leva utan bil. Om man även klarar sig mer eller mindre utan kollektiva färdmedel så blir vinsten ännu större.

Här är ett exempel på årskostnaden av tre olika begagnade bilar inklusive värdeminskning:

Ex 1: Nissan Micra inköpspris; 16 000:- kostar 29800:-/år att äga.

Ex 2: Toyota Corola inköpspris; 40 400:- kostar 37000:-/år att äga.

Ex 3: Volvo 940 inköpspris; 53 300:- kostar 47200:-/år att äga.

Beräkningen grundar sig på att bilen köpts kontant och behålls i tre år samt att körsträckan är 1 500 mil/år. Bilarna är halvförsäkrade.

Siffrorna har jag fått från Swedbanks kalkyl  där det även ges exempel på nya bilar. Klicka på länken: Bilens kostnader för att läsa mer. Det ges även på exempel på kostnader för nya bilar.

Man får till exempel betala 4000:- i månaden för Volvon enligt de här siffrorna med värdeminskning och allt inräknat.

Om man har en lön på ca: 25 000:- och får ut ca: 18500:- efter skatt, men ingen bil så har man med andra ord lika stor marginal som nån som tjänar ca: 32 000:- och får ut 22500:- efter skatt, men är då förstås ägare av en beg Volvo 940.

Sen kan ni ju själv se vad kostnaden blir för en nyare och dyrare bil. Men faktum är att tycker man det är mycket månad kvar i slutet av lönen, så skulle det hjälpa att göra sig av med bilen; om man nu har den möjligheten.

Kanske får man den möjligheten med till exempel en ihopfällbar cykel, så att man kan kombinera resan med tåg eller buss.

Ett månadskort hos SL kostar idag 800:-/mån. Det blir 9600:- om året. Mycket pengar att spara där med om man kan och vill cykla istället, men jämfört med Volvons 47200:- så blir det ganska mycket över, också om man väljer kollektiva färdmedel framför bilen.

/DS

 

 

4 svar på ”Rik utan bil”

  1. Notera att den bil som är billigast att köpa (Nissan Micra årsmodell 2000) är billigast inte bara totalt per år, utan också i varje enskild kategori! Blir också själv lite nyfiken på hur sjutton man kommer upp i nästan en tusenlapp i månaden för halvförsäkring för Volvon; jag har själv en bil modell år 2000 och betalar lite drygt 500 i månaden för HELförsäkring med ungefär samma körsträcka, trots att jag nog fortfarande hör till en traditionellt ”riskgrupp”.

    Värdeminskningen är ju också bara ett problem om man köper bilen med avsikt att sälja den vidare. Har man för avsikt att behålla bilen tills den ska skrotas (eller närapå) så blir ju värdeminskningen direkt en icke-fråga. Visst, pengarna behöver betalas, men sen är det klart. Vid en snabb genomräkning mer än hälften av totalkostnaden är ju också direkt kopplat till körsträckan, så om man har behov av bil bara för vissa specifika tillfällen (som inte kan tillfredställas med taxi, bilpool o dyl) men klarar sig med andra färdmedel annars så blir kostnaden väsentligt mycket lägre.

  2. Komplettering: Beräkningen grundar sig på att bilen köpts kontant och behålls i tre
    år samt att körsträckan är 1 500 mil/år. Bilarna är halvförsäkrade.Svårt med såna här siffror. Beror ju också på var man bor.

  3. Pingback: Rene

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *