Jag har länge varit nyfiken på hur S-varianten av en Brompton känns. En sportigare och mer aggresiv körställning än m-modellen där man sitter halvt upprätt. Jag är van vid det bekväma och klassiska upprätta sättet att färdas med cykel, men böjer man sig lite framåt, går ner med kroppen, så får man mer kraft till pedalerna och luftmotståndet minskar.
Sen vikten. Man vill få ner vikten om man kör ihopfällbart och även om det inte skiljer mycket så är S-cykeln lite lättare än m.
Idag var jag på Gamla stans cykel där det fanns en S6L jag fick prova.
S står för vilket styre det handlar om, 6 står för antalet växlar och L för att den är utrustad med stänkskärmar.
Jag trodde att jag skulle tycka att jag kom för långt ner och längta tillbaka till mitt standardstyre men faktum är att det kändes faktiskt helt okej. Man hade fortfarande bra uppsikt över vad som hände och cykeln kändes mer responsiv jämfört med m-modellen.
Det ska tilläggas att jag är 179 cm lång och råkar du nu vara längre och måste ha sadelstolpen fullt utdragen är sannolikheten högre, att du kommer tycka att du kommer för långt ner.
Men en ganska positiv upplevelse av s-styret var vad jag fick.
En S2L-X är en het modell som skulle innebära en väldigt lätt och snabb cykel.
Spännande. Jag är något kortare än dig. Jag har M-styret och min sadel sitter ungefär lika högt som styret. Med s-styre skulle det bli lite lägre. Numera finns en högre modell också, typ H, som är 5 cm högre. Se länk: New Brompton H-types, plus configuration tool enhancements
Jag är fortfarande lite ställd över hur bra min Brompton är även för längre turer. Kanske vore det roligt med en S-type för lite sportigare turer, fast jag vill nog ha barends i så fall. Sommartid använder jag ett bredare, slätt däck på framhjulet. Det heter Greenspeed Scorcher och ger lite mjukare gång.
Jag har S6L vilket jag valde efter att ha provcyklat M-, S- och P-styret hos Veloform i Göteborg. H-styret hade inte kommit då. S-styret är lättare, snyggare och man får en körställning som är bättre för ryggen (tror jag) och framför allt så får man mer kraft i tramptagen. På min ”storhjuling” sitter jag upprätt och har då svårt att ta i med överkroppen när det ska gå fort.
Jag är 175 cm lång och har sadeln på högsta (inte teleskop) och det funkar kanonbra de få mil jag hittills hunnit cykla.
Julia, är det någon skillnad mellan S-styret och P-styrets ”bottenvåning”?
Det har jag inte koll på tyvärr! Tror att mitt styre är ungefär i höjd med sadeln.
En nackdel med S-styret är att färre väskor passar. Tror det bara var en som passade. Men jag hoppas på att den lösa väskramen passar så att man kan sy sin egen väska, t ex en gles nätväska att ha som ihoprullningsbar cykelkorg.
Jag hörde från en kompis med s-styre som säger att de större väskorna i stort sett passar, men det blir lite trångt. Beror kanske på hur man ställer in bromshandtagen mm.
Klart man kan sy sin egen väska! Eller gå till en skräddare.
Kul att få lite reflektioner om olika styren. Jag blir mer och mer övertygad om att det blir ett S-styre nästa gång. Kanske med små Bar-ends för att variera körställning. Kanske blir det en S2L-X Raw Laquer. I London är dom två, tre tusen kronor billigare.