Allt grus, sedan vintern, är uppsopat från gator och även från en del cykelvägar. Det är vår och cykeln rullar så ansträngslöst mot T-Centralen. Jag ska till Uppsala och undervisa i sång. De här resorna med tåg och cykel, som jag gjort i snart tre år, har betalt cykeln dubbelt upp. Reseersättningen som utgår är räknat för bil så det blir en slant i mellanskillnad varje tur – eftersom tåg + cykel är billigare.
Det är någonting som känns grymt bra med kombinationen tåg + cykel. Att ha möjlighet att lappa ihop resor på detta sätt finns något genialiskt och modernt i. Hur många finns det inte som har 2 – 15 km att åka på varje sida tågturen som skulle kunna minska bilåkandet radikalt på detta sätt.
Det är lite vemodigt eftersom det här med all sannolikhet blir min sista termin i Uppsala. Efteråt kommer jag inte ha samma behov, i yrkeslivet, att kombinera tåg med ihopfällbar cykel. Jag kommer att sakna behovet en aning.
Turen går: Från hemmet till centralen på cykel (2,5 km) – tåg mot Uppsala – från stationen i Uppsala till kulturskolan på cykel(4 km).
Mitt behov har ju tidigare varit mina resor till teatern i Vadstena. Då lyckades jag korta restiden med nära två timmar, genom att på ditresan gå av i Linköping – åka med cykeln (3 km) till en kollega en bit utanför stan – sen samåka sista biten till Vadstena i hans bil.
På hemvägen cyklade jag från Vadstena till Mjölby (20 km) för att kunna ta ett tidigare tåg mot Stockholm, eftersom busstrafiken till Mjölby är kraftigt begränsad från kommunen. Den morgonturen möjliggjorde tidigare hemkomst med över två timmar.
;
Det är ett fantastiskt tillfredställande sätt att resa och även om jag inte kommer att ha ett framtida behov i yrkeslivet kommer jag/vi fortsätta att resa på detta sätt när det är dags för utflykter och semestrar.
/DS
3 svar på ”Det är nånting med tåg + cykel…”