4 svar på ”Om man är sugen på en beg Brompton…”

  1. Jag är köparen. Bussgods funkar om man inte hinner till Piteå på lunchen. Älskar cykeln, som jag fick för 7100 inkl frakt. Den har redan varit med mig i Stockholm, Göteborg och Hamburg. Lustigt nog så vänjer man sig snabbt vid att kunna ta med den på t ex bussen. Snarare känns vanliga cyklar felkonstruerade. Min blå Brompton är verkligen ”Cykel 2.0″.

    Redan Cyklat tre gånger hem t mina föräldrar fr jobbet, i kostym på den fantastiska fd banvallen som går fr Gbg till Kullavik, längs havet. Bättre cykelväg finns inte att uppbringa då inga bilar finns och utsikten är brutalt vacker med skärgård och vikar. Dessutom finns bara en mindre backe på hela sträckan på 20 km, då det gamla ångloket såklart inte klarade branta backar. Så skulle man ju inte ha råd att bygga en cykelbana idag.

    ” – Va, cyklade du 20km på den?”, kommentar jag redan hört fem gånger.

    Att åka buss på morgonen o cykel på hemvägen helt spontant när solen skiner är verkligen en helt ny värld.

    T Hamburg åkte hojen i billigt ”Ikeafordral” samt kartong och lite silvertejp. Inga skador. Mkt funkis.

    På återhörande!/Peter

  2. Kul! Grattis. Det är få förunnat att komma över en beg.Brompton. Kollar blocket och även internationellt emmellanåt.

    Inser man och nyttjar alla användningsområden(som du verkar ha gjort)för denna cykel så är den ett enastående mångfasseterat tranportmedel.

    Två mil var min standardstrecka när jag jobbade tillfälligigt i Vadstena. En njutbar strecka mellan till Mjölby över östgötaslätten som jag inte ville vara utan. Mitt maxsträcka är 15 mil på en dag.

    Ett tips är att kolla lufttryck och torka/olja kedjan mer regelbundet än på en standardhoj.

    Kul att du hittat till min blogg förresten!

    Hörs/David

  3. Nya inköp igår. Hade bevakning på blocket via sms. Det plingade till efter ca 3 veckor och jag satt med telefonen i handen så jag hann tänka ”nu dj-klar ska jag vara först”. Annonsen: Två äldre, röda, men välbehållna M3 med pakethållare. Ca 10 sek senare har jag säljaren i luren. Jag är först. Sen gick det fort. Fick låna en smartcar av en kollega (bil, jag vet, men iaf en bränslesnål och med ett gott syfte) hade tur med färjan, allt klaffade såsom om jag var buren på vingar. Hann med färjan på ren bonnflax. Trevligt äldre par, hade hojarna på den numera sålda båten. Mekaniskt gott skick, lite taskig finish, men jag är grym på fixa/putsa. Märks att det är bra grejer dock, endast mutter och skärmhållarrost som fixas enkelt. O lacken var orange numera istället för röd… Sadeln är supertrög på den ena men det känns lösbart. Ev ett lager som är slitet fram o det kostar ju en peng men hanterbart. Klippte till direkt. 1 st för 2400 eller båda för 3900, inkl hemtillverkade blå ”båtsäckar” till båda. ”Jag tar båda”, sa jag. 1950kr/st!

    Minimalism i all ära, men jag bor nu i två städer o jag vill ha med sambon på cykelturen. Då de kommer komma till användning. I Hamburg roddade vi med lånecykel till henne, men ibland testade vi skjutning på hojen. Vi väger in lätt på 119kg tillsammans och vi körde försiktigt, funkade ok, kortare sträckor. Men såklart en dålig lösning på nästa resa.

    När arbetsdagen var slut tog jag, efter busstur, den ena hojen på den andras pakethållare o sen 2km cykling. Easy peasy japaneasy.

    Snabb middag o sen på med meckaroverollen. Lossade/bytte rostiga muttrar, smörjde, lackbättrade baktriangeln svart, körde rubbing på ramlack o tog bort dynamon o lampan (för mkt vikt). Blir lightreel med magneter istället. Skicket gick från en 5:a till en 8:a. Kl 02.30 var jag klar. Kunde knappt gå och lägga mig så nöjd var jag.

    Den andra är i sämre skick, men inget är eg trasigt. Vevlagret är bytt. Gjorde testrubbing på en liten fläck på den riktigt trötta lacken o den var helt galet oxiderad efter saltluften på västkusten. Lite repor såklart som jag får leva med, men fin lack kommer det bli. Ser fram emot nästa terapisession i barndomshemmets pannrum med den ordentliga hyvelbänken och kompletta verktygsuppsättningen. Soft.

    Summasummarum: två M3L (L=pakethållare?) o säg ett bytt lager, plus kärlek: ca 4500kr. Nypris 24 000kr. Det känns som en bra affär hittills. Kan bli cyklar som jag behåller resten av livet. TBC…

  4. Haha.Två till!Det finns en bok om företaget Brompton där de går igenom hela Bromptonhistorien med alla modeller.Dels om dess svagheter och styrkor genom åren samt tips om service och annat. .Kommer ihåg att på de tidigare modellerna var styret inte helt pålitligt så det kan nog vara en god idé att byta. Vet att vissa gick av men problemet finns inte på de nyare modellerna. Lycka till med dina nya Brommies!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *