I den tidning som finns i alla sj-tåg, Kupé, så rankade dom förra året, Sveriges bästa cykelleder. Järva cykelled norr om Stockholm blev utsedd till nr 1 och sen dess har jag varit nyfiken på den. Sju mil väg utan biltrafik låter ju onekligen ganska trevligt. Eftersom vi inte kört längre än några kilometer med Bella i lådcykeln så var vi inställda på att bara köra en kortare del av cykelleden till att börja med.
Utanför pendeltågstationen i Ulriksdal hittar vi första skylten märkt Järva cykelled. Och det dröjer inte många kilometer innan det blir riktigt vackert. Små slingriga vägar, en gård med servering och vild natur. Bella verkar gilla att åka i lådan och somnar efter en stund. Plötsligt ser vi Kista science tower dyka upp från ingenstans och vi är plötsligt i Kista. Då börjar Bella bli hungrig och den vackra naturen byts ut mot betongklossar och barnskrik. Vi får stanna till på en mindre mysig plats så att Bella kan få mat och sen följer en mindre trevlig tur mot Haga norra som vi lyckats lokalisera med hjälp av GPS-funktionen på min iphone. Bella är lite småkinkig ända tills vi kommit fram till Hagaparken där vi slår oss ner för lunch. Då blir Bella på bättre humör och allt är harmoni igen.
Vi räknar ut att vi ändå cyklat sammanlagt 3-4 mil och att vi lugnt kommer kunna göra längre utflykter när Bella blivit lite större. Hon är trots allt bara tre månader och att redan slippa vara hänvisad till barnvagnen så fort man ska ge sig ut, är en stor befrielse.
Hanna har mest cyklat med Bella på Bakfietsen och jag har cyklat på Hannas Brompton. Vi konstaterar att det inte skulle vara nån match att cykla ca. 6-7 mil per dag på detta sätt.
Efter ett tag blir Bella trött igen och vi gör en liten koja åt henne i lådan som hon kan ligga och slagga i. Där sov hon gott ett tag.
I förorterna norr om Stockholm är det oftast inte något fel på cykelvägarna. Dom känns tillräckligt breda och är aldrig dragna mitt ute i trafiken som i innerstan, men skyltningen är under all kritik. Det är väldigt lätt att åka fel om man inte har cykelkarta och det skulle vara ett förhållandevis billigt och lättlöst problem. Kom igen nu politiker! På tio år har cyklismen ökat med 80% i Stockholm. Ge oss då en cykelinfrastruktur därefter.
Fina bilder. Man blir sugen…