Det finns många köpargument för en hopfällbar cykel, men ett av de sämre är att man ”slipper kånka med sig ett tungt lås”.
En bra vikcykel löser många transportproblem och är och förblir ett oslagbart verktyg för ett bilfritt liv, men att begränsa dess möjligheter genom att vägra lås, är ingen bra idé.
Mången vikcykelförsäljare skulle argumentera emot detta med hopfällbar cykel och lås, men om du inte lyssnar på det här, riskerar du att hamna i långkalsongssyndromet, och det är inte kul.
Så här: Långkalsonger är skitbra för du slipper frysa om benen. Men vad gör du av dem när du inte längre behöver dem? Vad gör du av dem de dagar temperaturen stiger och det blir obehagligt svettkladdigt i byxan?
Har du ingen väska med dig, kan de bli rätt svåra att stoppa undan, om man uttrycker sig så.
Precis på pricken likadant är det med en hopfällbar cykel. Nästan.
Jättebra att smidigt kunna ta med den in i bostaden, jobbet, bussen, tåget etc, men vill du bara gå in en sväng i en butik blir den ett jobbigt bihang och ett ok.
Även om de ofta är hyfsat lätta så vill man inte alltid gå och bära runt på dem. Tro mig. Frågan är vad man gör av sin fällcykel när man inte längre behöver den?
Om man inte har ett lås med sig alltså.
Ibland har jag haft ett ganska otympligt lås med mig, som inte alls drar jämnt med min nätta Brompton. Eftersom det inte går att fästa en låshållare på cykeln, utan att påverka ihopfällning och vikt (när man väljer att ta in den), har jag ofta valt att konka runt på cykeln istället.
Men nu tror jag att jag hittat en lösning.
Ett Abus U-Mini. Passar perfekt i sidofacket i min lilla ipadväska som alltid är med. Och det bästa – det är godkänt av försäkringbolaget.
Det är fullt tillräckligt för att låsa vid en vanlig vägskyltsstolpe och mycket, mycket nättare än ett fullstort.
Att ha möjligheten att både låsa den med ett bra lås, eller ta med den in – är det bästa. Först då kommer vikcykeln till sin fulla rätt.
/DS
bra idé! Men hur hanterar du sadeln/sadelstolpen, är du inte rädd för att bli av med din fina Brooks?
Jag har ett Abus nivå 15 bygellås till mopeder i axelväskan. Det väger 2 kg men i en axelväska är inte det mycket tycker jag. Och ska jag hämta något stort och tungt med min Brompton använder jag en rem och pakethållaren.
Sadelstolpen går inte att få ur på en Brompton.
Sadelskydd från Biltema gör nog sadeln mindre stöldbegärlig….hehe. Eller Rusta.
Mitt lås:
http://www.laskompaniet.se/abus-granit-x-plus-54-mopedlas/89-0
Christian. Det fina är att jag just kan välja, och när man bedömer att den vackra sadeln är i fara, så tar man in cykeln. Skulle aldrig ha den ute om natten men om jag sticker in i en butik eller två, så tar jag chansen.
Tror att sannolikheten att den blir stulen med förbipasserande är ganska låg. Och lite måste man chansa för att få ut mesta möjliga av cykeln. Det är min åsikt.
Joakim. Hade ett sadelskydd nån gett mig som reklam för nån träningskedja, ett bra tag. Tror det kan va rätt effektfullt. Vände bara ut och in på det, och på så sätt slapp min sadelstolpe bli en reklampelare.
Min axelväska är så liten. Ett abus mini U är nog det enda som får plats.
Går det inte att lyfta sådana där trafikstolpar…
Erik J. Jo, men inte utan att dra till sig en publik på ca 50 pers.
På nätterna får den alltid följa med in.