Den tid är här, då vi åretruntcyklare, som har cykling mer eller mindre som livsfilosofi, får ta oss en funderare på varför vi faktiskt väljer att leva på detta sätt. Det gäller att förbereda sig för stunder av tvivel, när i motvind, regn och blåst – vår djupaste övertygelse på allvar sätts på prov.
Det är tid att lyfta fram argument som gör dig stark och ståndaktig mot mörkrets makter som vill dra ner dig i fördärvet och få dig att ge upp, kapitulera, besegras och börja bila.
Det är nu du ska tänka tillbaka på tiden, i ditt gamla liv som cykelofrälst, då du satt och svor dig hes i bilkön och fick jobba häcken av dig, för att ha råd med uppehälle.
Det är nu du ska minnas det överflödsfläsk du gick runt och bar på, den trötthet du kände, och orsaken som var – att vart du än tog dig – gjorde du det med bilen.
Och det är nu du ska knyta näven och övertyga dig om: ”Att genom att leva cykellivet fullt ut, har jag återtagit makten om tiden, friheten och min ekonomi, – JAG ÄR OCH FÖRBLIR CYKLIST AMEN.” För har man en gång blivit, finns ingen väg tillbaka.
Men för de som önskar en bekvämare tur till jobbet, så finns lösningar, för det är just i motvind som människan blir som mest kreativ…
De vanligaste argumenten för att välja bort cykeln brukar handla om: väder, distans, last och ansträngning.
Hur kommer man förbi det? Hur argumenterar man ner de skeptiska?
Jo, med fantastiska specialcyklar och vissa tillbehör, omvänder man den mest obotlige tvivlaren.
- Lådcykeln – Löser många lastproblem som man annars kanske skulle behövt bil till och givetvis också barntransport. Att det är ett himla älskat fordon bland både barn och vuxna, gör inte alternativcykeln direkt sämre. Kan, med elassistans, bli en utmärkt vintercykel.
- Elcykeln – Rår lätt på ickecykelargumenten ”Man vill inte komma till jobbet svettig”, och oftast också distansproblem. Kan man cykla en mil utan elassistans kan man nog cykla minst två med. Snö, uppförsbackar och motvind är aldrig nåt problem.
- Hopfällbara – Man ökar cykelns potential och räckvidd ganska så rejält, genom att ha möjlighet att kombinera resan med annat lämpligt färdmedel, vilket vikcykeln inbjuder till. Samtidigt minskar man sannolikheten att drabbas av en tjuvaktig orgärningsman, genom att ta med sig cykeln in.
Halt väglag då? Dubbdäck såklart. Ett där fram brukar va tillräckligt.
Och regnet? Det finns regnställ. Bra och smidiga som till exempel ultraportabla T&P, eller om man vill gå steget längre och cykla deluxe genom ovädret – kolla in bilden.
Funderar man vidare på hur man skulle kunna kombinera de olika verktygen, som mer eller mindre öppnar upp för det bilfria livet för väldigt många, finns det knappast några gränser.
Tänk bara en el-lådcykel med kapell för lådan och spektaklet på bilden över föraren. Regnställ, rätt kläder dubbdäck och elassist; sen har du banne mig inte mycket att gnälla på, trots rugg och rusk, du svårövertygade cykelmotståndare med hård och kantig attityd.
Har du över två mil till närmsta tåg? Kombinera resan med en el-vikcykel. Tyvärr är Bromptons egen, för längesen annonserade – försenad, men det finns andra ute på marknaden.
Men ett regnskydd på min Brompton, likt det på bilden, där går nog min gräns om jag ska va ärlig. Då blir det bara lite för udda.
Du gode cyklist, fortsätt trampa med friskt humör genom, kyla, mörker, halka, snö och regn.
/DS