I Småland får man ta med sin lådcykel på tåget
Mycket snack om cykel på tåg nu.
Intressant debatt, men tragikomiskt att höra på alla inkonsekventa och tafatta försök till motargument – speciellt från SL.
Antingen verkar man se ALLT som oöverkomliga svårigheter- och problem till att öppna upp för moderna och hållbara multimodala persontransporter; eller, som på bilden, finns inga begränsningar överhuvudtaget.
Lådcykel på tåg. Bilden finns på Carl-Johan Svenssons Instagram Skylark63
Hur är det möjligt? Från min egna hembyggd, Jönköpings län, finns den flexibilitet som eftersöks…
På Jönköpings Länstrafiks regionala Krösatåg, till priset av en ungdomsbiljett, får du till- och med (om plats finns) ta med en lådcykel.
Till exempel sträckorna Jönköping-Växjö och Jönköping- Halmstad – är inga problem.
Jönköpings Länstrafik borde få nåt slags pris för att de välsignats med sunt förnuft- och avsaknaden av den trögskallighet många andra tågaktörer i det här landet verkar ha förbannats med.
”Finns det plats för cykel – är det heller inga problem att ta med en.”
Hur svårt kan det va?
/DS
Fungerar fint på västtrafiks pendeltåg också. Kostar 30 kr oavsett distans sist jag hade med mig cykeln till Göteborg.
Men jag är ändå sugen på en fällcykel med remdrift. Vem gör den första under 5000 kr?
/Martin
Verkar ju funka fint för de regionala tåg som tillåter…
Min kompis har en remdriven Strida. Udda design.
På bilden tar cykeln upp 4 sittplatser.
Helt orimligt!
Det får man väl inte göra i Danmark, läste nyligen att tandem och lådcyklar inte tilläts på tåg.
Detta är iofs en anledning till att jag skulle vilja ha en fällbar lådcykel…
Robert: fast det kan sitta barn i lådcykeln, så det kanske jämnar ut sig.
I Jönköping tänker man ”I mån av plats” och råkar det finnas plats för en lådcykel – varför inte.
Robert: Tomma sittplatser gör ändå ingen glad, bättre att använda utrymmet då…
Jag tänker på det där med i mån av utrymme. Tänk att jag kliver på långt ut på linjen där utrymme ff finns, vad är då det rimliga att göra när vi kommit närmre stan och fler passagerare kommit på och platserna behövd för betalande….
Det blir alltså en fördel att bo långt ut om man har lådcykel:/
Tror inte att cyklar tillåts under rusning (ca 06-09, 15:00-18:00)
Sen vet man ju hur tomt det kan va under resten av dan. Lika bra att nyttja det utrymmet då.
Lådcyklar är extremt ovanligt att se på tåg t.o.m. i långt mer cykelliberala länder än Sverige.
Behovet är nog ganska litet…
Lite bonusinfo: Krösatågen är ganska väl tilltagna – jag upplever sällan (aldrig) att det är svårt att få sittplats, även i rusningstrafik.
Hursomhelst är sätena som upptas av lådcykeln på bilden m y c k e t sällan upptagna eftersom det finns gott om bekvämare säten. Det som möjligen kan vara ett problem är att Krösatågen också fraktar paket från Bussgods – då kan cykelutrymmet behövas för dem.
Carl-Johan gör en bra poäng. Fällsitsar finns på många tåg. Det är bara på de få avgångar med 100% beläggning som det spelar nån roll att fyra platser är upptagna av en cykel.
Visst kan det vara så att det fyller på med resenärer så det blir trångt efter några stationer, men de som stiger på senare kanske inte ska åka så långt och därför nöjer sig med ståplats.
Om det är mycket folk ska tågbolagen ska inte krångla, utan koppla till fler vagnar och vara glada att så många vill betala för att åka med tåget!
Hela det kollektiva transportsystemet måste bli mer flexibelt.
Det måste finnas större möjligheter att ta med sig större och skrymmande saker, inte bara cykel.
Viksäten och remmar för att spänna fast saker är ju enkla men väldigt effektiva lösningar på problemet.
Fast om man läser i villkoren är det faktiskt egentligen inte tillåtet med lådcyklar på Krösatågen heller. Det som gäller för alla länstrafikens tåg i Sydsverige är att man får ta med en vanlig tvåhjulig cykel men inte något annat. (http://www.oresundstag.se/Global/Priser%20och%20regler/Allmänna%20resevillkor/resevillkor_9_dec_2012_web_ok.pdf)
Blir inte förvånad att det står konventionell cykel och det är mer av ett undantag att lådcyklar får följa med. Bra att det ändå verkar finnas flexibitet.
Bra länk Mikael. Visste inte att ”hela” södra Sverige tillät cykel…Har man tålamodet kan man ju ta sig till cykelliberala Danmark och så vidare… med cykel+tåg genom att lappa ihop resorna vid länsgränserna.
Östgötatrafiken verkar ha samma sunkiga inställning till cyklar som SJ – så vi Stockholmare får cykla den sträckan istället:)
Öresundstågen är allt bra dom…
”På Öresundstågen mellan stationerna Malmö Hyllie och Tårnby (Danmark) får även varucykel, tandemcykel, trehjulig vuxencykel och cykelkärror medtas i mån av plats.”
Vackert!