Cyklar på tunnelbanan – tidigast om tio år enligt SL

Hade en lång diskussion med SLs kundtjänst igår. Från att det varit låång väntetid på svaren – fick jag nästan svar omgående på mina mejl, och det på en söndag.

Det om att SL menar att cykel i rulltrappor är farligt, och att det främst är därför de förbjuder det i tunnelbanan – men samtidigt tillåter cykel på pendeltåg, och i liknande pendeltågsrulltrappor – avfärdas enkelt. Man menar att pendeltågsstationer, nästan alltid, ligger utomhus och därmed är säkerhetsrisken mindre då resenärer lättare kan ta sig ut vid exempelvis brand.

En ny grej som kom upp, är att man menar att ”för många” är i behov av tunnelbanan, då det inte finns nån komplett tvärförbindelse. Det gör det svårt att, för ens två cyklar/tåg, avvara nåt utrymme – även om det skulle lösas med vikstolar som också kan användas för sittplatser.

Såklart jag tycker att alla SLs argument är rena dyngan och bara ett stort bevis på att viljan inte finns.

Segt att påverka även om han säger att mina åsikter skall föras vidare till beslutande i frågan.

Minst tio år!? Vikcykel verkar vara enda sättet ett bra tag framöver.

Så trögt det går blir man ju sugen på nån slags cykelrevolution. Nån som är sugen?

Hela diskussionen för den som vill läsa:

Kampen fortsätter.
/DS

 

8 svar på ”Cyklar på tunnelbanan – tidigast om tio år enligt SL”

  1. skulle vara najs med en demonstration faktiskt…lite som planka.nus massplankningar…fast utan att planka då. men det skulle behövas en hel del cyklister, och engagemanget i stockholm har varit risigt. critical mass förra året hade oftast 5-10 deltagare, inte tillräckligt för en kritisk massa eller demonstration.

  2. Demi: Critical Mass i Stockholm? Kanske ska göra mer reklam för det, jag hade ingen aning om det. Fredag den 26:e April vid Medis alltså..

    Erik: Axel på SLs kundtjänst nämner att man måste få brandförsvaret att godkänna ändringar i reglerna. Överlag så är det väldigt lätt att brandsinspektörerna säger nej, de är mycket duktiga på att ta det säkra före det osäkra.

    Jag är säker på att man skulle kunna förbjuda barnvagnar också, om brandinspektörer fick härja fritt.

    Så som Demi säger demonstrationer är vägen. Jag undrar hur Stockholmspartiet lyckades egentligen.

  3. Gärna en demonstration. Jag skulle vilja vara med och sprida mitt budskap då. Att ta med bilen på T-banan. Man skulle kunna ansluta speciella vagnar till tågen som man kan köra ombord bilen på. På det sättet kunde man slippa avgaser för den sträckan som man annars kör. Detta skulle kunna fungera på utomhusstationer där man kan bygga en ramp från gatan. Stationer som Liljeholmen, Ropsten eller Kista.
    Kan vi samordna detta på nåt sätt?

    Ps. Hade du i ditt förslag tänkt ta kistcykeln nedför rulltrapporna? Fs.

  4. Kanske ska sprida budskapet om Critical Mass i blogosfären, twitter, FB m.m

    Tror inte det är så många som känner till det. Ganska nytt fenomen i Sthlm? Kanske finns i GBG och Malmö också?

    Skriver in Medis 26:e april i kalendern sålänge.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *