Jaa! Svar från Stella Fare

Svar via mail från Stella Fare, som varit drivande i frågan. Har säkert haft fel mailadress tidigare…

Hon menar att det ska va tillåtet att åka utan skydd:

”Inga begränsningar skrevs in i texten och vi har därför kontaktat SL och påpekat att hemsidans text uppfattas som ett försök att sätta krokben för vårt beslut. Hoppas att vi snart får en återkoppling.”

Skriver Stella i sitt svar.

Jag hoppas också att vi snart får en återkoppling så den här utdragna frågan får ett slut. Detta eviga dattandet om skydd- eller inte, kanske för en del verkar obetydligt. Jag menar att beslut är beslut och varje nanometer mot ett mer cykelliberalt samhälle är värt att kämpa för.

/DS

 

14 svar på ”Jaa! Svar från Stella Fare”

  1. Bra jobbat.

    För mig är inte frågan obetydlig utan tvärtom, helt avgörande. Om skydd krävs på vikcykel kommer jag INTE att skaffa någon vikcykel. Om skydd INTE krävs, köper jag en så snart snön smält.

    Du har inte någon kontakt på någon av dagstidningarna? Känns som det borde finnas en cykelentusiast som kan skriva en rad om detta.

  2. Ok, helt avgörande…Du vet förstås att ett överdrag till till ex. en Brompton väger ett par häkto och förvaras i en liten påse man hänger under sadeln?

    Allra skönast att slippa förstås men ganska när man inte vill att folk ska veta vad man bär på.

    Har kontaktat DN. Verkar inte va nåt vidare intresse där, tyvärr.

  3. Ska bli skönt att slippa dra på skyddet på cykeln när det blir lite torrare. Tänker nog köra skydd så länge cykeln är täckt av saltsnögrus när man varit ute.
    Hoppas bara informationen går ut till spärrvakterna ordentligt, så man slipper bli hojtad på i början.

  4. Jodå, jag vet att ett överdrag är smidigt och blah, blah, blah. MEN, det står inte ”överdrag” i texten, det står ”Väska”. Jag är inte intresserad av att hamna i en debatt med någon regelpsykotisk SL-anställd utan hade då tänkt mig att ha en utskriven text från deras regelverk med mig.

    Nu finns inte den möjligheten och hellre än att utsätta mig för regelfixerade spärrvakter så struntar jag i det. Det ska vara ENKELT att cykla och så länge SL gör sitt bästa för att försvåra vår tillvara ska jag inte samarbeta.

  5. Under ”Frågor och svar” på SL:s hemsida står det faktiskt ”Du får alltid ta med dig små barncyklar utan kedja och hopfällbar cykel som förvaras i väska eller fodral.”

    Det tolkar jag som att man anser fodral och väska vara likställt. Och Bromptons överdrag måste väl kunna kallas fodral.

  6. På ett ställe står det väska/fodral på ett annat, bara väska.

    Pratade med Sandra Benngård på Sls huvudk. hon höll med om att det skulle omformuleras så att det framgår att ett vanl överdrag duger gott. Det har hon lovat.

    Själv har jag aldrig haft nått skydd på min Brompton, varken på buss eller tunnelb. Ingen som sagt nåt. Däremot har jag det alltid med mig om nån skulle bråka. Min tjej blev utslängd med sin Brompton (utan överdr.)en gång av nåt pucko, så d kan ju hända.

    Skulle va, även om överdraget är lätt o litet, skönt att slippa tänka på det. Less is more.

  7. Enda gången jag haft cykelhjälm på mig genom spärrarna blev jag skriken och viftad på. Antar att det var hjälmen, det var sent, tåget skulle strax gå och jag orkade inte stanna kvar och argumentera. Hade Brompton med överdrag också, så det kan ju ha varit det, men det har aldrig varit nåt problem tidigare.

  8. Hur gör ni med hjulen, de måste väl bli smutsiga ändå? Är det så att man aldrig lyfter upp den, inte har några problem med dom eller är det bara ett nybörjar misstag att smutsa ner sig?

  9. Visst kan cykelhjulen bli smutsiga, men eftersom ökad användning av vikcykel på kollektivtrafiken leder till minskad total trängsel så tror jag att risken för nedsmutsning minskar. Stänkskärmar är en annan metod.

    Dessutom, jag skulle inte cykla om det regnade och cykeln då blev extra smutsig. För mig är hela poängen med en Brompton att det ska vara smidigt. Hjälm och väska/överdrag gör det mindre smidigt.

    Jag vill kunna cykla en bit, hoppa på en buss på ett ryck och hoppa av där det passar. Tanken är att det ska ta mindre än 30 sekunder att fälla ihop/upp cykeln. Den blir då, som någon sa, som en dator för benen. ALLT blir smidigare.

  10. Hjulen blir väl egentligen inte så mycket smutsigare än på en barnvagn. Har aldrig haft det problemet. Isåfall möjligen när det varit massa snömodd och man använt djupmö nstrade däck, har det hänt att man fått med sig en del skit in. Ett väldigt litet problem.

  11. Johan, håller med dig. Allt bygger på att det ska vara smidigt och det är precis så jag använt min. Ingen hjälm och inget skydd=frihet. Har funkat för mig utan att hamna i kollision med de regelfixerade på både tunnelbanan,SJ Uppsalapendeln (ca 100 gånger), pendeltåg m.m.

    Men som sagt, så har jag alltid haft överdraget liggande i väskan utifall att.

  12. Alltså det var ingen attack på lådcykeln bara en liten observation att man blir smutsig om man leker med barnvagnar, så jag tänkte att samma sak borde gälla en Brompton som man kånkar runt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *