Sverige tredje cykellandet och lite mer om Turf

Har varit mindre aktiv på bloggen ett tag. Det är turfandets fel.

Sen en ny omgång inleddes i söndags har jag kört på rätt hårt.

Konkurrensen är stenhård och för att ha möjlighet att ta hem en omgång måste man nog dessvärre hålla igång på heltid.

Svårt för en småbarnspapps att konkurrera. Kanske borde vi få en egen liga.

Men jag befinner mig ändå i skrivande stund på en hedrande trettondeplats (slutade på plats åttio senaste omg.) i min region, med bra häng på tolfteplatsen, och med ett tillgodohavande på tjugo zoner. 125 p i timmen plockar jag sålänge jag får behålla dem.

Nokar, det är jag det.

Och från det ena…

Enligt norska Dagsavisen är Sverige europas tredje bästa cykelland, strax efter Danmark och Holland i topp.

Blir ganska förvånad att Sverige hamnar så högt upp.

Men cyklar man långfärd, ute i landet, finns det faktiskt ofta väldigt bra och fina vägval för cyklisten.

Kanske är det det man tagit hänsyn till.

Något på minussidan borde vara de i Sverige så starkt begränsade möjligheterna att få ta med sin cykel på tåget.

Där ligger länder som till exempel Polen före oss.

Förmodligen finns ingen sån bedömningspunkt inblandad i gällande kriterier.

Usch för bakåtsträvande SJ.

/DS

 

3 svar på ”Sverige tredje cykellandet och lite mer om Turf”

  1. Kul statistik! Jag vet inte om just SJ skulle vara sämre än andra järnvägstrafikutövare i det avseendet. Dock kunde man önska att dom var betydligt mer bakåtsträvande i det här fallet, tillbaks till den tid då man kunde ta med eller ”polettera” skrymmande resgods, så som exempelvis en cykel. Fram för betydligt mer bakåtsträvande inom tågtrafiken med andra ord!

  2. Nu jämför du äpplen med päron!

    Krösatågen är länstrafik, du kan inte jämföra dom med med SJs fjärrtågtrafik, i så fall får du jämföra med andra trafikutövares fjärrtåg (t.ex. Connex, Veolia eller Blå Tåget)!

    På Jönköpings länstrafik / Krösatågen gäller följande regler för cyklar:
    * I mån av plats får en (1) konventionell tvåhjulig cykel per Resenär tas med på tåg. Elmotordrivet
    fordon avsett för transport av en person (t.ex. Segway) anses i dessa villkor inte
    vara en konventionell tvåhjulig cykel och får inte tas med på tåg. På Öresundstågen mellan
    stationerna Malmö Hyllie och Tårnby (Danmark) får även varucykel, tandemcykel,
    trehjulig vuxencykel och cykelkärror medtas i mån av plats.
    * Cyklarna ska placeras i särskilt markerat utrymme och förankras med särskild fastsättningsanordning
    om sådan finns.
    * För cykelbiljett ska betalas en avgift som motsvarar en enkelbilje

    Det var resonabelt och klokt av dom att ändå tillåta en tvåhjulig lådcykel i det aktuella fallet, men som synes är det egentligen inte tillåtet enligt deras regler.

    På motsvarande tåg i Stockholm så gäller följande regler:
    * Du får aldrig ta med cykeln på pendeltåget till eller från Stockholms central eller Arlanda.
    * I rusningstrafik, klockan 6-9 och 15-18, får cykeln inte följa med på Saltsjöbanan, eller på sträckorna Jakobsberg – Västerhaninge och Uppsala – Tumba på pendeltågen. Under helger gäller inga tidsbegränsningar.
    * Andra resenärer har alltid företräde före cyklar. Om det är trångt på tåget kan du alltså få vänta tills det finns plats. I mitten av tåget brukar det vara mindre trångt.
    * Tänk på dina medresenärer! Cykla inte på plattformar och stationer och ha din cykel under uppsikt under resan så att den inte skadar eller smutsar ner.

    I båda fallen gäller alltså att cykel får medföras ”i mån av plats”, och där är det givetvis svårare i Stockholm än i mörkaste Småland där pendeltågen utanför rusningstrafiken är mer glest besatta. Dock är det gratis att ta med cykeln i Stockholm, och det finns inte något uttryckligt förbud mot vissa typer av cyklar.

    Pendeltågen i Stockholm körs av Stockholmståg, ett företag som helt och hållet ägs av SJ. I inget av fallen spelar det dock någon roll ven som kör eftersom trafiken utförs på beställning av respektive länstrafikbolag och det är deras regler som gäller.

    Så man skall snarare säga att det är länstrafikbolagen som har en mer positiv hållning till cyklar!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *