Är på väg hem från repet på teatern. Har just cyklat den två mil korta solskenssträckan till Mjölby.
Igår, när jag var på väg till Vadstena, kände jag mig så förkyld och dassig att jag fick kapitulera cyklingen och vänta in bussen istället.
Inte kul. Men bra med flexibiliteten som en vikcykel inbjuder till.
Efter att ha mulat i mig ett kvarts kilo ingefära, under gårdagen, har det mesta av förkylningen gett med sig. Jag kände mig inte ett dugg sliten när jag kom fram till tåget efter nån knapp timmes cykling.
Ingefärakur is magic.
I skrivande stund sitter jag på ett Tågkompaniet-tåg som ska ta mig till tågbyte Hallsberg.
Har inte ofta (aldrig?) åkt med detta tågbolag, så självklart surfade jag in på deras hemsida för kolla vad de uppger för dumma skäl att inte tillåta cykel ombord.
Men tji fick jag och mina fördomar när jag läste det otroliga.
Man FÅR ta med sin cykel och det helt utan kostnad.
Bara två cykelplatser, men ändå.
När konduktören kom för att kolla biljetten sa jag till henne att Tågkompaniet borde få ett pris, och uppmärksammas, för att cykelvänlighet förknippat med tåg är ett unikum i detta land.
Hon ursäktade sig mest över att det bara fanns två cykelplatser och att man inte har möjlighet att boka cykelplats. Surt att komma med sin cykel och inse att den inte får plats, menade hon.
Man får helt enkelt chansa på att de inte är upptagna. Inte den bästa lösningen kanske men, som sagt, bättre än oftast.
Jag sökte omdelbart upp de båda cykelplatserna på tåget.
Bilderna får tala för sig själva.
Den enda gången jag åkt tåg med hopfällbar cykel, utan varken nån ekonomisk eller funktionell vinst av själva vikfunktionen.
/DS
Det är sådana som X-trafik i Hälsingland har också. Jag fick in en lådcykel modell längre på de där platserna. Fast det var inte riktigt ok, jag fick charma konduktören.
Men visst blev man glad.
Ja visst blir man.
Lådcykel på tåg är banne mig riktigt vackert!
Det går att ta med cykeln på de allra flesta lokal- och regionaltåg i Sverige. Det är beställaren av trafiken, ofta länstrafikbolaget, som har bestämt att det skall vara möjligt.
Sedan spelar det ingen roll vem det är som kör trafiken, om det är Tågkompaniet, SJ, eller något annat bolag.
När trafikutövarna själva kör fjärrtåg, utan att något länstrafikbolag har beställt trafiken, då finns det så gott som aldrig möjlighet att ta med cykeln på tåget. Också oavsett vem som kör.