Fick just ett samtal från en knäckt vän.
Han är snickare. Enskild liten firma som drivs i stort sett av bara han själv.
Han blev påkörd igår. Bakifrån. En kvinna från Östermalm råkade…
Gick bra med honom men bilen kostar sextiotusen att reparera, och eftersom den bara är värd ungefär trettio, säger försäkringsbolaget att den inte är nån idé att laga, det är skrotning som gäller.
Han kommer att få ut ca tjugotusen i ersättning.
Det vara bara det att den här bilen han använde funkade väldigt bra, trots sina elva år på nacken. En sån där pålitlig sak som bara går och går.
Så sorgen är stor.
Hans lilla verksamhet har tidigare varit nära att gå under p.g.a. reparationer på skruttiga bilar han haft sen tidigare. Trasiga växellådor och sånt där oerhört kostsamt, sånt som man drömmer mardrömmar om.
Det finns inte riktigt ekonomi att köpa en nyare bil, så han funderar på att chansa på en skrutt, än en gång.
Han kan inte sova och mår skit.
”Men det är ju nu du ska ställa om och bli en äkta lådcykelsnickare” peppar jag.
”Hur sjutton ska jag köra stora mdf-skivor med en cykel” svarar han irriterat.
”Gör om verksamheten så det passar med cykel, du fattar inte vad vilken lastkapacitet en stor ellådcykel har, tänk vilken lättnad i kostnader, frihet, den ekologiske lådcykelsnickarn liksom, skulle ju få uppmärksamhet som attan”
Han grymtar till och tar mig inte riktigt på allvar. Blir mest sur.
Men visst borde man kunna…
Komplettera med en trailer ibland när det behövs, bara.
Göra sig kvitt den enorma ekonomiska börda, som bilen drar med sig för en liten bräcklig småföretagare.
Jag ska få honom att inse att det går. Nya försök imorrn när han lugnat sig. En dag kommer han att tacka mig.
/DS
Låter som ett spännande projekt. En elassisterad stor trehjulig lådcykel och släpkärra. I trehjulingen har man alla sina verktyg och kärran tar man när det behöver transporteras några skivor eller bråte.
Och ja, elassisterad tror jag behövs, för att jag tror att snickarverktygen väger en del och ska man ha kärra dessutom kan det bli bra. Då är det viktigt med en bra elmotor som kan stängas av och endast användas när den behövs…
Här såg jag riktigt schyssta med dubbla motorer och även stängda lådor:
http://www.ladcyklar.se/
Och Cykelfabriken så klart, här finns också allt möjligt.
Christiania bikes har en särskild modell utan låda som man kan bygga egen låda till, relativt billigt också:
http://westlingscyklar.se/?p=245
Jag skulle hemskt gärna anlita en rörmockare som kör lådcykel…
Ypperlig tillfälle att profilera sig som ett miljövänligare alternativ. En riktig knakelibrak trehjulig lastcykel med ett magic pie 3 bakhjul på 1000W. När han ska köra skivmaterial så är det en http://www.bikesatwork.com 96AWD med tillbehöret plywoodrack som gäller. Kolla under customers för att få lite snickarinspiration.
Det vore verkligen kul att se om det går med en cyklande snickrare. Sorry att jag måste vara tråkig; hörde att det var lååång väntetid på flaken från bikesatwork (4 månader?), och det är väl förbjudet med 1kW motor?
Nej, men det är förbjudet att avge mer än 250W. Maxeffekten och maxhastigheten ställer man in med hjälp av ett windowsprogram och en usb kabel. Men där är det nog många som gör fel. Min gissning är att så länge du har motorn inställd på att max hälpa upp till 25km/h så är det nog rätt lungt att ha mer effekt tillgängligt. Om man däremot åker runt som en raket i stan så ber man om problem.
Tipsa din vän om MoveByBike, de flyttar ju t om pianon så om han vill frakta gipsskivor, mdf-board eller 5-meter långa plankor så finns det cykellösningar för det. http://www.movebybike.se/sv/Boka
Johan Erlandsson på Velove / MoveByBike Göteborg kanske har kvar sin första prototyp på fyrjhulig lastcykel?
Mer inspiration: http://www.ecoprofile.se/thread-2779-Internationella-lastcykelfestivalen-2014.html#23191
Tack för alla länkar och tips! Nu är jag väl rustad att försöka övertyga min vän.
Han kommer få mycket jobb iom profilering och lådcykel, jag hade en liknande ide med grönyteskötsel av innergårdar i stan. med en bullit eller liknande kan skötselverktygen och liten eldriven gräsklippare köras hela vägen fram och in på gården. problemet med parkering slipper man ju också. det är förövrigt ett jävla aber för hantverkare i stan… lådan kan ha ett lock som då kan användas för arbete. monteringshål för kapsåg. fan nu går man igång! kanske borde dra igenom min egen ide!
Jag anlitade en snickare för att bygga en mellanväg. Han kom med material och de största verktygen dan innan.
Jag hjälpte honom att bära upp allt i min lägenhet. Det var riktigt tunga saker – de där skivorna är tyngre än ni tror. Dessutom: reglar, fönster, lister, flera verktygslådor, bockar etc.
Tror knappast att cyklande snickare kommer att finnas. Tror knappast någon är villig att slita ut sin kropp i förtid att cykla till en brädgård, lassa den med material och cykla x antal mil och sedan bygga för att slutligen bära ner allt, lassa cykeln igen och cykla x mil och slänga spillet på en återvinningsstation. Och detta oavsett årstid och väderlek?
Jag cyklar själv dagligen och gillar din blogg där du förmedlar allt du kan göra med din lådcykel men allt kan inte etsättas med en lådcykel.
Kul att du gillar min blogg Richard.
Allt handlar ju egentligen om ta med sig, sakerna i fråga, från A till B, och i vilken utsträckning man kan använda cykel till detta.
Jag är fullkomligt övertygad om att sjukt mycket transporter som idag fraktas fossilt, lika gärna skulle kunna göras med cykel.
Med elassist behöver man inte slita ut sig och ang. lastkapacitet är det ju bara att inspireras av http://www.movebybike.se/sv/
Därmed Inte sagt att alla snickare kan ta cykeln, men det finns säkert dom som vill, kan och vågar.
Räkna plus och minus på kostnaderna. Man kör mycket material och alla verktyg mm man behöver för ett enmansjobb på en cykel av longjohntyp (alltså med flak/låda fram.) Den är förhållandevis smidig i trafiken, lätt att parkera och man tar sig fram smidigt i stan. Summera vad man vinner i inköpskostnad för fordonet, bränslekostnader, parkeringskostnader, tidsvinster och vinsten av att kunna komma hela vägen fram, även utan att parkera olagligt.
Jämför summan med kostnaden för att beställa ut det mer skrymmande materialet, de gånger man behöver skivmaterial eller andra skrymmande byggvaror från ett byggvaruhus som kör ut. Dom har ofta fördelaktigare villkor anpassade till hantverkares behov, och man får leveransen hela vägen fram… Dra från arbetstid och bränslekostnad för att åka till byggvaruhuset, och tänkt på fördelen med att få varorna levererade med lastbil med kran istället för att själv baxa på skivor, dörrar, mm!
Att köra lastcykel i en sådan verksamhet är en ren vinst om man gör det på rätt sätt, men man det kräver ett paradigmskifte, man får gå från att driva vad som är i praktiken en snickeri+enmansbudfirma till att bara vara snickare och anlita en riktig budfirma eller låta leverantören leverera hela vägen. Gör man det rätt så vinner man på det i så gott som samtliga fall, för då gör alla det de är bäst på och framförallt har bäst utrustning till. Budfirman budar, leverantören levererar och snickaren snickrar!
Hörde just reklam från en byggvaruleverantör som har en tjänst som borde passa utmärkt för en cyklande hantverkare. http://100procentproffs.se/tjanster/transit/ Jag har ingen koppling till firman i fråga, har inte ens hört talas om den tidigare, men det passade för bra in på det jag skrev tidigare för att inte droppa länken…
Verkligen användbart för en bilfri snickare. Lastbehovet krymper ju avsevärt. Tack