Under tiden jag gjorde som flest multimodala resor med min Brompton för ett par år sedan, till mina jobb norr om Uppsala och till teatern i Vadstena, var allt harmoni och fröjd ända till vintern kom.
Jag var mer eller mindre tvungen att, för att få till rimliga jobbpendlingstider utan bil, kombinera hopfällbart cyklande med tåg och lite buss, och det behovet försvann ju inte bara för att det blev vinter.
Och det finns två problem med Brompton och vinterväderlek: 1. På isigt underlag känns de små 16″ hjulen minst sagt sliriga. 2. När den komponenten som kallas ”chain tensioner”, och som har till uppgift att hålla kedjan sträckt i både utfällt och hopfällt läge, får snö/smuts/slask på sig klarar den inte av sin uppgift och kedjan börjar slira över dreven och man kommer ingenstans.
Skrev massor av inlägg om det här när mitt vintervikcykelbehov var som störst och det var oerhört frustrerande. Försökte lösa det hela med en del desperata åtgärder som hemmagjorda kedjeskydd till exempel, men icke.
Har sen dess hört att den 3 vxl versionen är som mest känslig och att det funkar något bättre med 6 vxl och den 2 vxl. Kan vara bra att veta…
Idag har jag iallafall min fullstora Montague som fällbart (om än ganska mycket mindre smidigt) vintervikcykelalternativ.
Och nu var det ju vinterdäck till Brompton, som jag också googlat med ljus och lykta efter, som det här inlägget var menat att handla om.
Det finns nu (kanske funnits ett tag?).
Igår annonserade Gamla stans cykel ut nyheten via deras facebooksida.
Det löser inte det ena problemet men det andra.
/DS
testkommentar
Ser man på! Sådana måste jag naturligtvis införskaffa. 239kr/st på Cyclecomponents är ju inget att bråka om. Tack för tipset!
Ingen orsak, de tar 300:- i Gamla stan, med tanke på frakt…
Fett, blir nog att beställa ett par så man kan trampa på Göteborgs oftast snöfria men isbelagda vintergator 🙂 .. hoppas dom inte börjar gnälla på pendeln att det river upp golven .. eller på jobbet att golvet slits.