Har varit på en tvådagars midsommarfest ett par mil utanför Nora.
För att ta sig dit kollektivt krävs just ett par mils cykling efter tågresan. Med andra ord möjligheten att multimodala sig dit. Den har jag.
Jag har samlat ihop till ett ultraportabelt bo och res-kit genom åren, för bland annat såna här tillfällen, bestående av: ett supersmidigt liggunderlag (Exped), en kompakt sovsäck (Haglöfs), en hopfällbar solenergiladdare och min senaste investering, ett enmanstält på bara 1,7 kg med bromptonparkering (Marmot tungsten).
Lättviktsenmanstält har attraherat mig ett bra tag, men jag har inte hittat något tidigare (för rimligt pris) som inte känts klaustrofobiskt. Förrän nu.
Packutrymme där min Brompton glimtar fram, 85 cm brett sovutrymme och solenergiladdarn hängande till höger, lär vara perfekt till cykel och kajakutfärder.
Med en takhöjd på hela 95 cm och med packutrymme (inte helt vanligt för enmans…) så slog jag till.
Festen var kanon toppad med två höjdpunkter.
– En kompis och jag hittade en fantastisk nittio år gammal engelsktillverkad tandemcykel i en lada. Den funkade kanon och förgyllde midsommarfesten för både oss och de andra (ca 40 gäster).
Engelsktillverkad tandem med helt okej livslängd
– På midsommardagskvällen fick jag behov av att vara för mig själv en stund efter en lång period av ihärdigt festande, så jag tog en cykeltur till en närliggande sjö. Där fanns en gammal kanot som jag fick lov att låna. Sjön var helt spegelblank och sommarens hittills vackraste ögonblick var ett faktum.
Mer spegelblankt kan det inte bli
På tal om kanot. Imorrn ska jag och en kompis på kajakkurs på Gräddö en bit utanför Norrtälje. Jag behöver ett nytt intresse och det känns som kajak är aningens besläktat med cykling. Inga förbränningsmotorer där heller, drivs av överkroppskraft, och det finns sjukt många klubbar där man kan hyra sig en för en överkomlig summa.
Förhoppningvis nåt att bredda bloggen med.
/DS
Kajak & cykel är klart besläktade! Två av mina huvudintressen :^)
Visst är det så. Känns som en naturlig förlängning av cykelintresset:) kanske En faltkajak för mig som gillar hopfällbart:)
http://www.orukayak.com
Köp!
Verkar ju fantastisk! tack för tips, ska läsa vidare…
https://alpackarafts.com/ ska det vara!
Här är en härlig video med två killar som har Brompton och Alpacka packraft; https://vimeo.com/27302646. Ser fantastiskt ut! En Brompton och en packraft kommer bli mina första inköp när jag slutat studera! Eller om det blir en landsvägsracer. Eller kanske en liggcykel…
En liten jämförelse mellan Oru Kayak och Alpacka Packraft; Oru väger 12 kg och får plats i en bil medan Alpacka vägen 2,35 kg (deras allround-kajak, de har lättare på 1,9 kg) och får plats på en Brompton. Den kan dessutom lasta en Brompton. Jag vet vad jag väljer 🙂
men det är inte alls samma slags produkt?! En oru är en ”riktig” kajak med alla dess användningsområden, en packraft är främst för nedströmspaddling och fors. har varit inne på en sån tidigare men släppt det då en sån inte uppfyller mina behov
du har dock rätt i att en packraft är grymt intressant med tanke på vikt/portabilitet och om man tänker substitut för kanot eller gummibåt är den säkert utmärkt, eggande tanke att, som i klippet, kombinera med cykling och kanske även tåg.
Det beror ju helt på vad du lägger i begreppet ”riktig” kajak? Den kanske inte passar till havspaddling på Grönland i vinterstorm men annars så. Den lastar väl ungefär lika mycket som en vanlig kajak, är något stabilare (inte riktigt önskvärt dock, de har någon med mer rocker för forspaddling) och ligger någonstans mellan plast och glasfiber i hållbarhet.
Syftar mest på farten. En kajak kan du nog paddla 2-3 gånger fortare. Så för långfärd är man nog gladare i en kajak skulle jag tro.
Det beror på om du mäter färden i tid eller distans 😉 Fartmässigt vet jag inte, har bara paddlat kajak två gånger. Jag föredrar kanadensare nämligen. Men dukad träkanadensare är nog ingen hit ens med lådcykel 🙂
Jag tycker nog att Oskar har rätt när det handlar om kombination cykel och kanot. Att kunna ta med cykeln i båten är helballt. Med en oru får man låsa fast cykeln någon stans i återvända till den efter paddling. Då blir faktiskt kombinationen lådcykel och oru ännu bättre. Man får fundera på vad som ligger högst portabilitet eller paddelkvalitet…
Precis. Känns som Brompton hör ihop med packraften och orun med lådcykeln. Båda modeller är attraktiva tillskott i det bilfria
I den bilfria livsstilen. Skulle jag säga.