Inte en cykel, en livsstil

Det har sagts att en Brompton inte är en cykel utan en livsstil. Är det så måste ju bara samma sak gälla för lådcykeln.

Men frågan är om dessa fordon verkligen är mer av livsstil än cyklar. Kan man verkligen säga så eller är det en ren och skär och fet överdrift?

Men både den hopfällbara cykeln och dess motsats (eller medsats) lådcykeln besitter faktiskt egenskaperna att totalförändra en ohållbar livssituation, det kan inte förnekas.

Hur?

– Vikcykeln många gånger ett alternativ till bilpendling där möjligheten ligger öppen att cykla både före och efter tågresan – vilket visar sig skulle kunna göra underverk för både privatekonomin, miljön och ens egen attityd till att tag sig till jobbet.

– Lådcykeln som med ohotad stil, klass och elegans tar barnen till dagis och samtidigt  eliminerar sura miner och taskigt morgonhumör på både ungar, en själv och förbipasserande medmänniskor.

– Vikcykeln på semestern, som under tiden övrigt resesällskap gjort sig upptagna med att sätta sig in i kollektivtrafiksystemet, redan tagit dig till både Louvren, Arc de Triomphe och Montmartre.

– Lådcykeln som hjälper dig upprätthålla dina ambitioner om ett någorlunda minimalistiskt leverne, då du lätt som en plätt kan lasta den full av överflödsprodukter och göra dagens goda gärning genom att sprida dem vidare till bättre behövande via närmsta second hand-butik.

– Vikcykeln som fungerar livlina och en dörr ut på det avlägsna släktkalaset i obyggden beläget hela två mil från närmsta kollektivtrafikhållplats.

– Lådcykeln som storhandlarkompanjonen.

– Vikcykeln i ständig givakt att ta dig ut i friheten.

– Lådcykeln som svärmorsbortforslare.

– Vikcykeln den för tjuven svåråtkomliga.

– Lådcykeln för hemtransport av den svintunga golvslipmaskinen.

– Vikcykeln när staden snålat med cykelparkeringar.

– Lådcykeln när du trodde du behövde bil

– Vikcykeln när du trodde du behövde bil.

Och tillsamman inbjuder de till stordåd. Två vikcyklar i lådan öppnar upp för hämtning av tvåbarnsfamiljen och packning vid tågstationen. Eller att förse din cykellösa vän med en cykel.

Kan man säga att dessa cyklar inte bara är cyklar utan mer ett sätt att leva sitt liv?

JO.

/DS

3 svar på ”Inte en cykel, en livsstil”

  1. Det verkar tyvärr som att lådcyklar är ganska dyra. Ett budgetalternativ är att skaffa en cykelkärra.

    1. kan inte hålla med dig riktigt, inte om man har behov av en, andrahansvärdet är högt och livslängden lååång (om man satsar på ett etablerat märke), cykelkärra känns sådär, iallfall i stockholm och är långt ifrån lika mångsidigt – men ska såklart inte underskattas!

  2. Jag blir ibland förvånad hur dålig vetskapen om lådcykel är utanför redan engagerade eller bosatta i Sthlm och universitetsstäders trevligare stadsdelar. Många känner knappt till det alls utan brukar referera till att ”det är såna som finns i Köpenhamn väl”. Som allt annat där man själv är sjukt insatt blir man lite förvånad, men i detta fall är det ju trist eftersom lådcykeln kan ersätta bilen i viss mån och göra livet lite roligare och bättre.

    Jag tror mycket på att någon stor sportkedja ska börja sälja ett bra märke till relativt bra pris, stora annonspelare eller reklam åtminstone på nätet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *