Vinter

Igår fick jag kapitulera och lämna cykeln hemma. Det blev buss till jobbet och t-bana hem. Men det var inte vädret som fick mig att ta bussen. Det var mina kläder och speciellt vantar som inte riktigt räckte till. Dom vantar jag använder nu kostade 29:- på Åhlens och kändes inte helt rätt igår. I dag har jag cyklat igen. Tog tåget mot Uppsala och cyklade ca. tre km till min arbetsplats på min Brompton. Min kedja är nyss bytt och jag känner att cykeln inte flippar ur lika lätt som den brukar vid denna typen av väglag. Modd, snö och lera sätter sig i komponenterna som håller kedjan sträckt och då börjar kedjan tappa fästet och glider över kugghjulen. Väldigt frustrerande är det. Idag har det varit sämsta tänkbara väglag för en Brompton och jag var förvånad när jag cyklat genom snö och slask i över två km utan några problem. Är kedjan av bättre kvalité än den förra så jag har blivit av med problemet? Tänkte jag. Men inte. Precis efter jag tänkt tanken började kedjan bråka och jag kom 5 minuter sent till jobbet. Kan ingen bara tillverka något slags kedjeskydd som man tillfälligt sätter på vid snö och slask? Hoppas det dyker upp för mitt yrkesliv funkar inte så bra om jag inte kan cykla ihopfällbart på vintern. Inte innan SJ tillåter fullvuxna cyklar på tåget i alla fall.

Nu finns massa fina bilder på ”Bilder 2010” här bredvid. Klicka på bilderna så kommer det upp lite info om dom. Man blir himla sugen på en rejäl cykelsemester till nästa sommar. Då är Bella över ett år gammal, så det borde gå bra. Funderar också på att dra iväg själv mot Köpenhamn på min Brompton. Efter sommarens ”lilla” utfärd med tält, liggunderlag, sovsäck och annat så vill jag testa lite gränser på en längre resa med denna lilla cykel.

För att lösa en del av vintercyklingsproblemet så ska jag kolla om man kan få tag på 20″ dubbdäck till min gamla Polstjärnan. En minicykel från 70-talet. Vet ej om jag skulle få ta med en på tåget. SJ-personalen skulle väl få spader. Men den skulla vara bra att cykla till Solna med. Fin är den också. Trots att den knappt blir mindre hopfälld än vad den är utfälld.

Utfällda.

Hopfällda.

4 svar på ”Vinter”

  1. Tråkigt med kedjan, det har hänt mig med. Kanske testa att spreja med låssprej när den hoppar? Det ska ju vara vätskedrivande. Det heter 5-56 eller WD-40 och finns i järnhandeln. Eller en termos hett vatten! Borde funka i tre kilometer tycker jag.

  2. Ja, det är surt. Tack för tipsen om sprayer. Har tänkt testa det flera gånger. Och hett vatten, varför inte? Det är ju inte mer komplicerat än att ta med en kaffetermos. Kan gå. Mina turer är ju inte längre än 3-4 km i taget nu när det är vinter. Det finns ett företag som heter brompfication.com som tillverkar delar till Brompton som ska förbättra cykeln. Jag har pratat med en där om att utveckla nåt slags skydd för ”chain tensioner” som man kan ta på och av vid behov. Får se om dom nappar.

  3. Du nämnde vantar. Jag är jättenöjd med mina Hestra C-zone handskar. De är vattentäta och sköna i cirka 0-15 grader. Enda kritiken är att de är lite väl slitna efter 2-3 säsonger.

    För kallare väder funderar jag på överdragshandskar att ha ovanpå mina c-zone. Gillar inte riktigt skidvantar, de är för bylsiga när man ska växla och ringa ringklockan. Dessutom kan det vara bra på resa med vanliga handskar och överdragshandskar. Man slipper packa lika mycket men är ändå redo för både svalt och kallt väder. Får se hur det blir.

  4. Tack för tipset. Ska kolla upp Hestra C-zone handskar. Är så himla slarvig bara. Jag hade sex vantar sen tidigare vintrar i skåpet. Inte en enda hade en kompis. Därför svider det lite när jag ska lägga mycket pengar på sånt. Men det kanske är det som behövs för att man ska skärpa sig och ta till vara på dom.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *