Jag har flera gånger varit i kontakt med project managern Jakob Åhgren angående ombyggnaden av samtliga X2000-tåg, och huruvida det kommer att bli några utrymmen för cykel eller inte.
Även om jag inte fått ett bestämt NEJ på frågan har alla svar pekat i den riktningen. Eller vad är undertexten annars i ”Hopfällbara cyklar kommer även i fortsättningen att vara tillåtet” eller ”det är många utmaningar kring cykeln som rör säkerhet, utrymme och nödutrymningsvägar, framkomlighet etc.”?
Inga direkt öppningar för medhavd vanlig cykel på tåg. I detta hopplösa läge har jag, via bloggen och Twitter uppmanat cyklister att mejla Jakob Åhgren för att sätta press, vilket jag också vet att många har gjort. Tack för detta.
Ska erkänna att jag ändå inte varit direkt hoppfull inför det slutgiltiga ställningstagandet av SJ.
Men igår kväll får jag se på FB (Vakna SJ – Sverige cyklar) att Per Eric Rosén (tack Per Eric!) mejlat (vanliga) SJ kundtjänst, som för övrigt aldrig någonsin gett mig ett endaste cykelvänligt svar genom alla år på mina cykelrelateradefrågor.
Han har lagt ut och delat svaret, och det är i sammanhanget för mig så häpnadsväckande att jag nästan brummar ner mig till på köpet.
En del är oklart ja. Men plötsligt, såvida Daniel på kundtjänst inte har missuppfattat det hela totalt, verkar det som att man på ena eller andra sättet ändå kommer få ta med sin fullstora cykel på SJs nya snabbtågsflotta. Mot alla odds.
Kanske har påtryckningar ändå gett resultat.
Undrens tid kanske inte är förbi.
Nu idag, snart, ska jag iallafall ta med min hopfällbara på tåget för att ta mig till jobbet. Kanske kan man göra detsamma med en ohopfällbar i framtiden.
/DS