Sugen på EL

Har haft nån tanke, nån gång, att när mitt barn cyklar tryggt och säkert själv, då kommer lådcykeln mest stå oanvänd.

Nu är Bella snart sju och cyklar tryggt och säkert själv. Men lådcykeln används nästan lika mycket nu som när hon var liten.

Vi använder den bland annat till Eriksdalsbadet (7 km), Tekniska museet (6 km), Junibacken (5 km).

Det är sträckor som är för mastiga och opraktiska för en sjuåring.

Ibland när jag känner mig lite trött och putt använder vi kollektivtrafiken.

Det vill inte jag. Jag vill egentligen alltid cykla.

Lösningen för att alltid orka cykla är nästan löjligt uppenbar. Att konvertera min Bakfiets till en el-lådcykel.

wpid-Photo-20140330114810.jpg

Bör bli elifierad snarast!

Men hur gör man? Vilket kit är bäst för en lådcykel? Fixar man det själv eller behöver man hjälp?

Alla fördelar med en lådcykel med el-assistans har plötsligt uppenbarat sig för mig.

Förutom barntransport vill jag även kunna hämta upp och skjutsa en vuxen. En vuxen människa sitter som en kung i min långa fina låda.

Användningsområdena som öppnas upp påminner om bilens.

Jag måste göra nåt åt saken. Snart.

/DS

2 svar på ”Sugen på EL”

  1. När jag skulle köpa vår Bullit så tjatade barnen om att den skulle vara eldriven,
    jag tycket det verkade onödigt, jag är ju fd elitidrottare och fortfarande vältränad,
    nog ska jag orka cykla utan elassistans tänkte jag.
    Men jag hittade en el-Bullit på blocket och slog till, och det var en riktig höjdare.
    Det är skönt att kunna hålla 25 km/h även uppför och med last, då är det ingen tidsvinst att
    ta bilen när man ska till köpcentret utanför stan, man tar lika gärna cykeln även fastän man kanske känner sig lite lat.
    Eller så kan man skicka barnen, de tycker det är kul att cykla den.
    Motionsmässigt så håller man ungefär samma ansträngningsgrad som utan el, det går bara fortare.

    Men när den börjar krångla är man inte lika glad längre, jag har en BionX som väl ska vara bra kvalitet och har en massa onödiga finesser som laddning när man bromsar och momentkännare som känner hur hårt man trampar, det är just den som krånglar.
    Men det finns ju ingen i Sverige som reparerar BionX, och representanten i Danmark svarar inte på mail.
    Nu har jag cyklat i ett år med en onödigt tung cykel.

    Så mitt råd är: köp ett system som är enkelt och som en cykelreparatör nära dig kan serva och reparera.
    Kolla att kontakter och kablar håller bästa möjliga kvalitet, många problem orsakas av glappis.
    Jag skulle vilja ha ett system med batteri, kablar och kontakter av industrikvalitet, utan display och utan de här grejerna som känner av att man trampar och hur hårt, och med bara ett gasreglage för att reglera farten. Cyklar man lugnt och sansat så är ju risken minimal att polisen ska ha några synpunkter. Jag är inte ute efter att cykla jättefort, vill bara att det ska vara enkelt och fungera i alla väder. På en lastcykel får man ju plats med någon slags truckbatteri som säkert är billigare än ett specialbyggt cykelbatteri.

  2. Tack för ditt inlägg Pär! Bionx låter ju klart bra i mina öron, tråkigt att det krånglat för dig. Mardrömmen är väl en cykel med ofungerande elassist som man inte lyckas få reparerad. Snacka om kontraproduktivt. Kanske de tankarna som gjort att jag avstått konvertering hittills.

    Men det som verkar vara förnuftigaste valet i nuläget verkar vara detta: https://www.batbike.se/webshop/elcykelkit/bafang-bbs01-detail/

    Finns några återförsäljare i Sverige och det verkar enkelt att montera. Påminner kanske lite om BionX?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *