Vissa ägnar sig åt golf, andra tycker det är kul att spela fotboll och en tredje försöker fördjupa sig i hur börsen egentligen fungerar.
Mitt intresse är inget av ovannämnda men däremot uppskattar jag att lasta på cykel.
DET ÄR BARA SÅ KUL.
Lådcykeln är guld att ha för att få utlopp för min lilla hobby.
Till exempel när man ska transportera ett trasigt (totalt) skoskåp till tippen utan bil som på bilden nedan.
Hur många gånger har jag inte utnyttjat potentialen i detta fantastiska fordon för liknande utmaningar (eller utmaningar förresten, det är ju lätt som en plätt)?
Nog om lådcykel för nu. Det är inte vad detta inlägg ska handla om fortsättningsvis.
Snarare om standard-cyklars lastkapacitet.
Till exempel ett front rack tänjer på gränserna för vad många säkert tror att man kan lasta på en vanlig cykel.
Jag har ett front rack XL på min Pelago Hanko. Det sattes på prov igår när jag cyklade en resväska (och min kånken) från Vasastan till Kärrtorp (ca 1 mil).
Är man medveten om vad som är möjligt så kanske man inte alltid behöver en lådcykel för att utmana bilbehovet.
Om det finns nån ängslig där ute, som tycker sig att det hela ser instabilt och farligt ut, så kan jag lugna vederbörande och lugnt säga att med ett par spännband blev ekipaget hur stadigt som helst.
På landet är det inte ovanligt att man tar bilen till affären, även om det bara är 1-2 km dit, det regnar inte och man endast behöver införskaffa till exempel mjölk, socker, mjöl, frukt och glass.
Jag är inte alltid bättre själv för jag har gjort likadant. När vi befinner oss i sommarstugan utanför Oskarshamn, i det lilla kustsamhället Påskallavik, då har jag själv tagit bilen till Konsum ibland – trots att det bara är någon dryg kilometer dit.
Försvar? Det finns liksom ingen bra cykelkorg (har skaffat nu) och jag cyklar ju så mycket i Stockholm.
Men det duger inte. Att köra den här korta typen av sträckor är rent bilmissbruk och inget annat. Åtminstone om man är en frisk människa som kan och mår bra av att röra på sig.
Enligt På egna ben så är hälften hälften av alla bilresor i Sverige kortare än 3 km. Och de flesta känner väl till att en bil släpper ut mest vid varje tillfälle den startas upp – innan den blivit varm vill säga. Detta ska göras så få många gånger som möjligt om man vill va snäll mot vår planet.
Att investera i ett ordentligt rack, pakethållare eller cykelkorg kan vara ett viktigt första steg för att komma till bukt med sitt bilmissbruk.
Det är varken dyrt eller svårt.
/DS
Snyggt!
Är det pelago-racket? Hur mycket vägde väskorna?
//Ola
Tack! Ja det är pelagos egna. Ca 15 kg skulle jag tippa
Jag har den på min peugot (80-talet, den jag cyklar på nästan alltid) och tycker den är bra.
Stod i manualen att den klara 10kg på racket och 5 på resp. pannier.
Jag lixom du gillar att lasta på cykel och hade hoppats på lite mer. Funkade 15 kg bra?
Funkade superbra. Min dotter på 22 kg brukar sitta där också. Inga problem. Tror att 10 kg är någon väldigt överdriven gardering för ev olyckor. Upp till 30 kg har jag svårt att se några som helst problem
Hej,
Tack för häftiga bilder på din lastade lådcykel =)
I Lund där jag bor cyklas det mycket. Lådcyklar i olika varianter är rätt vanliga. Det jag kommer att tänka på angående att lasta saker på cykel var en man strax innan jul som kom cyklandes på en vanlig herrcykel och 2 julgranar – en under varje arm lutade mot styret!
På tal om cykel på tåg så uppmuntras det till det här. Öresundståget som går från Göteborg ner över till Danmark finns det minst en vagn på varje tåg för cykel och barnvagnar. Även på våra lokala pågatåg finns det en vagn just för cyklar – cykeln åker på barnbiljett.
Tack för en trevlig blogg.