Igår var jag på konsert på ett ställe som heter Stallet. I vanliga fall brukar jag ”hänga in” min Brompton i garderoben men garderoben på stallet visade sig vara obemannad. Osäkert tänkte jag och tog med mig den in i själva konsertlokalen. Det var fullt med folk och inte en enda stol fanns tillgänglig vid mitt sällskap som kommit en stund innan. Brompton funkar även att sitta på i hopfällt läge och efter att ha suttit in Brookssadeln i nåt år nu, så är den faktiskt helt okej att använda på detta sätt. Man sitter rak i ryggen och inte många ser vad det är man sitter på.
I början var jag helt inne på att alltid ta med cykeln på restauranger, gym, bio, pub och andra platser man kan tänkas besöka. Numer föredrar jag att ta med ett lås och kunna välja om jag vill ta med den in eller lämna den utanför. Tyvärr är mitt lås inte tillräckligt pålitligt och jag är på jakt efter ett godkänt men ändå smidigt lås. Har hört om ett abus som verkar intressant.
Jag har ett ABUS nivå 15 till min Brompton. Dom i affären jag köpte den förstod inte alls varför jag skulle ha det, din berättelse bekräftar varför jag har rätt. Frihet är även att kunna vara utan cykeln ibland. Även en Brompton. Jag har ställt min Brompton på allehanda skumma ställen men fastlåst med det där megatonlåset har jag fått ha kvar den. Jag har ju faktiskt en cykelförsäkring om den skulle försvinna. Och då, DÅ skulle jag ju kunna köpa en i TITAN!!! Med Brooks-detaljer! Ojojoj!
Jag var helt inne på att alltid ha med den från början men det är ju som med en väska. Skönt att vara utan ibland. Jag läste konstigt nog ett test där biltemas bygellås fick toppbetyg. Biltema förknippar jag annars med lite halvtaskiga grejor men detta lås ska alltså vara grymt. 200:- bara. Jag pratade med dom i butiken i gamla stan om titan vilket jag också tänkt att det ska bli nästa gång, och den ena av dom menar att det kan bli lite väl ”mjukt” och att cykeln inte svarar lika bra som med stålvarianten. Har inte märkt av det när jag testade titanmodellen men det kan va värt att tänka på. Det luta kanske åt en 2 växlad titan ändå. Helst en så lätt som möjligt och en touringvariant med 6 växlar och p-styre.