Måste berätta fortsättningen. Det som har hänt sedan mitt förra inlägg om mina kollegors många försök att hämta mig med bil i Mjölby, trots att jag inte ville…
Tåget ankom 16:14 till Mjölby. Jag fällde ut min cykel och var på väg någon minut efter jag stigit av tåget. Jag tog mig ut mot de nästan trafikfria landsbygdsvägar som leder mot Vadstena. Efter ungefär 7 km till får jag ett till sms av min kollega:
”Nu är jag i närheten av Mjölby, ska jag hämta dig eller är du en cykeltaliban?”.
Jag spelar in ett ljudsms:
”Nej, jag njuter just nu, att ta mig fram av egen kraft och blicka ut över landskapen i den behagligt svala novemberkvällen, du borde prova.” skickar jag tillbaka.
Hur tydlig ska man behöva vara?
Sedan skulle det dock visa sig att jag skulle få ångra att jag tackade nej till skjuts.
För när jag kommit ungefär halvvägs blir det totalt becksvart. Det finns inga gatlyktor så långt ögat kan nå. Och då lägger mitt framlyse av. Batteriet är slut.
Jag inser att det inte är så lyckat att inte synas i mörkret och riktigt farligt. För även om det är glest mellan bilarna så kommer det en och annan lite då och då, måste ju se vägen i mörkret också.
Jag löser det genom att sätta min iphone med hjälp av ett specialdesignat gummiband (finnmount) på styret.
Men efter ytterligare någon kilometer börjar det regna rejält. Telefonen kommer att gå sönder om jag utsätter den för fukt. Men jag kan bara inte cykla utan lyse. Det vore att utsätta sig för alltför stora risker.
Jag stannar upp, parkerar cykeln, lossar telefonen från styret. Jag ska ringa Roland. Be om ursäkt och be om skjuts. Usch.
”Nej, jag kan inte, de andra aktörerna kommer stå där och skratta när jag kommer till teatern med bil och svansen mellan bena, det vill jag inte ge dem” tänker jag.
Så jag forsätter cykla.
Jag håller för ena handen på telefonen för att skydda från vatten. Får koncentrera mig för att hålla mig på vägbanan som jag knappt ser kanterna av. Det spöregnar och jag håller på att bli dyngsur. Jag har regnställ med mig men vill bara komma fram, så jag fortsätter utan. 7 km kvar.
Och jag klarar det. Kommer fram i rimlig tid. Blöt men stolt.
De andra utbrister: ”Du är ganska onormal” när jag kommer fram och möter dem.
Jag fundrar på vad det är man vill bevisa när man till varje pris ska envisas med att cykla.
Det kommer jag att komma på. Snart.
/DS
Lifeproof-skal är bra om man vill cykla i alla väder.
Men det är väl växelverkan, du kanske påverkar visas bekanta att bli ännu mer pro-bil medans de gör dig ännu mer pro-cykel. Sedan är ju cykeln åtminstone i en stad (säg Sveriges 20-30 största) ofta det smidigaste snabbaste alternativet. Trots det väljer rätt få cykeln även på resor under 5 km, jämfört med hur många som åker bil. I ditt exempel kanske bil vore det rationella snabba alternativet, men du visar ju att det går att ta cykeln ändå. Det är lite olika saker, å ena sidan visst cykeln är faktiskt bättre än bilen många gånger, samtidigt kanske vi måste ge upp lite av vår bekvämlighet för den här planetens skull, och då kan sånt som att ta cykeln långa sträckor på landet ändå vara rationellt.
Håller med om att jag balanserar på gränsen mellan det rationella och galna när jag frivilligt, trots bilalternativ, väljer cykeln. Men tänker att om jag visar på att man cykla i extrema förhållanden kanske fler åtminstone kan överväga resor under 5 km. En del blir ju totalt passifiserade av bilägande.
Dags att skaffa nav navdynamo?
Navdynamo är underbart, jag vet. Men jag har alltid tvekat pga vikten. En vikcykel vill man ha så avskalad det går.
Jag tänker skaffa en vikcykel snart, och då blir det varken navdynamo eller batteribelysning utan Reelight för min del. Mina barn har det på sina cyklar under vinterhalvåret, och systemet funkar faktiskt utmärkt.
Har ett par reelight City (tror jag de heter), de använder fälgen istället för magnet. Varning för dessa, funkar dåligt och är opålitliga. Annars har jag bara hört positivt om reelight. Vilken variant satsar du på?
Det återstår att se. I princip räcker det med en av grundmodellen i 100-serien. Men det finns nyare, lite dyrare modeller där man inte behöver montera lamporna vid hjulaxlarna längre. Det är möjligt att jag testar det.
345g (minus vikten av nuvarande nav) är värd allt strul med idiotiska batterier och farliga färder på mörka färder tycker jag.
http://www.nabendynamo.de/produkte/son_xs_neu_en.html