Denna vildvinter har gjort mig en erfarenhet rikare. Tidigare har jag liksom aldrig riktigt fått tummen ur, trots att behovet funnits där, men nu vet jag äntligen hur det är att cykla med dubbdäck. Eller rättare sagt, jag vet hur det är att cykla med ETT dubbdäck och kan säga att man kommer himla långt på att bara byta ut det där fram.
Hur är det då? Funkar det? Är det värt de tre, fyra hundralappar man får punga ut? JA. Om jag skulle cykla i rådande väglag utan dubbar skulle jag under stora delar av vägen till jobbet ha känslan av att jag är tvungen att koncentrera mig lite extra för hålla mig själv i balans; det behöver jag inte nu.
Nu har jag makten över väglaget, inte väglaget över mig. Är mycket förvånad över hur effektivt mitt Nokia framdäck arbetar sig fram över modd- och is, i sliriga upp- och nerförsbackar – utan några större problem. Vintercyklingen blir helt enkelt mer lustfylld. En bättre känsla och som sagt så räcker det med att investera i ett endaste som kommer hålla under många vintrar framöver.
Mitt vinterfordon. En Koga Miyata Randonneur -87. En Brompton är en bra och mångsidig cykel, men vinterväglag går den bet på.
Är du är en av de cyklister som befinner dig i gränslandet mellan balans- och obalans på det väglag som råder? Drar du dig till och med för att överhuvudtaget använda cykeln till jobbet p.g.a. av halka och terräng? Vad väntar du på? Spring och köp dubbdäck.
Det borde bli årets (förskotts-) julklapp, inte nån billig köp–glöm-släng-dammsugarrobot.
/DS