I personalrummet hade det bullats upp med obegränsade mängder av lösgodis, tidigare idag. Hämningslöst började jag hetsigt lasta in kopiösa mängder i min sockermissbrukande kropp. Blickar från irriterade kollegor riktade sig mot mig och jag såg att de tänkte: sådär mycket får man bara inte ta, det borde vara olagligt. Det fick mig, i sin tur, att tänka på poliser; tjocka poliser – och vidare (nästan helt osökt) på ickecyklande poliser.
Förra året besökte jag bl.a. Paris, Rouen, Amsterdam, Groningen och Köpenhamn. I varje stad kunde man skåda flera konstaplar bakom styret. Har en misstanke om att bylingar i Stockholm ligger efter, jämfört med de flesta andra europeiska städer, när det kommer till att trampa sig fram.
Fint med cyklande poliser (Foto:Marcus Léonarde)
Istället för att isolera sig i plåtkarosser blir poliserna en del av folklivet och kommer således närmre medborgarna.
I Oslo har man 64 cykelpoliser och i Helsingfors finns det till och med en särskild utbildning för cyklande poliser, enligt SR.
Hur intresserad av detta är man i vår egen huvudstad? Minns inte att jag sett en enda cykelpolis här.
Jag författade ett kort brev som jag skickade ut till de olika innerstadsdistriktens FB-sidor:
Hej
Har rest en del och blir glatt överraskad när jag ser cyklande poliser utomlands. Det räcker egentligen att åka till Köpenhamn för att beskåda detta trevliga inslag i stadsmiljön.
Finns ju många fördelar: miljö, motion, minskad trängsel och framförallt att poliserna skulle komma ”närmre” medborgarna och bli en del av folklivet.
Att vara omsluten av en plåtkaross skapar distans och otillgänglighet.
Cykeln är också ofta snabbaste färdsättet, och man tar sig fram på ställen man omöjligt skulle ta sig fram på med bil.
I ett inlägg från Södermalmspolisens FB-sida 20/9 2012 som inleds ”Cyklister, dessa cyklister” uppmanas generellt cyklister att följa trafikreglerna och det ges exempel på olika bötesbelopp vid regelbrott med cykel.
Självklart ska man följa trafikregler även som cyklist och just därför tror jag att cyklande poliser skulle kunna utgöra goda exempel om ni fanns representerade bland oss.
Ni skulle också bli mer medvetna om vilka svårigheter vi cyklister står inför vad gäller: cykelbanor som plötsligt tar slut, trafikljus som inte slår om förrän det kommer en bil, smala cykelvägar och bilister som valt att blockera vårt endaste (lagliga) vägval med sin bil.
Jag har aldrig sett en cyklande polis i Stockholm. Förekommer det överhuvudtaget? Vill ni öppna upp för detta?
Jag och många andra skulle tycka det vore väldigt positivt om ni poliser även fanns representerade bakom styret.
Med vänlig hälsning, David Sennerstrand livutanbil.se
Det har kommit in några svar, samtliga från Södermalmspolisen. De verkar vara mest aktiva på FB. Johan skriver:
”Du lär få se oss när säsongen kickar igång. Detta är något som vi diskuterat i mitt arbetslag. Kanske inte alltid uniformerat dock.”
Jag frågar vidare:
”Hur många cyklande poliser i uniform kommer det bli?
Har ni investerat i många nya polis-cyklar?
Kommer ni gå ut med detta, informera allmänheten?”
”Jag kan bara svara för mitt gäng. Det kommer att bli sporadiskt cyklande och max två åt gången. Cyklar har vi redan. Infon lär gå ut” fortsätter Johan.
Robert från samma polisdistrikt:
”…Vi försöker att cykla så mycket vi kan när tillfälle ges. Det svåra är att när det är riktig cykelsäsong så är det väldigt mycket kommenderingar såsom festivaler/fotbollsmatcher/idrottsarregamang/demonstrationer som tar vår arbetstid. Men cyklande poliser finns det och kommer även finnas iår.”
Verkar som att stockholmspoliserna ligger i lä, jämfört med Oslo.
Har frågat vidare om hur många cykelpoliser det kan röra sig om i Stockholms innerstad.
Vill man verkligen att den norska huvudstaden ska utklassa Stockholm i antal cyklande poliser?
Hoppas jag får svar snart.
Fler cyklande snutar – en ny kamp att gå till mötes.
/DS
De cyklande poliserna på bilden, som tydligen cyklar året runt, så något som vi vet men som alltid är intressant: ”Närmare hundra procent av dem vi rapporterar legitimerar sig med körkort. Med andra ord vet de mycket väl vilka regler som gäller, säger cykelpoliserna. ”
Hum lite källor på bilderna är bra?
Första är Foto: Marcus Léonarde.
Tack för kommentar.
Källor till bilder. Brukar vara lite slarvig då man ofta inte hittar info om detta. Har fixat första…ska se om jag hittar info till den andra bilden också.