Cyklar tillåtna på östgötapendeln i teorin men inte i praktiken

Dags att skriva några rader om östgötatrafikens framtida inställning till cykel på tåg. För nästa år får man ju äntligen ta med cykeln på pendeln. Inte. Eller?

Snart sju år som arbetspendlare mellan Stockholm och Östergötland, och jag har länge stört mig på att det varit cykelnolltolerans på rymliga östgötapendeln. Tågen är ju som byggda för ändamålet, trots det har man (som det verkar) av ren tjurighet förbjudit planetens nyttigaste fortskaffningsmedel att få följa med.

Själv använder jag ju allt som oftast vikcykel och kommer på så sätt enkelt igenom de regelsystem som helt ohämmat och utan att ens be om ursäkt för det främjar omiljövänligt resande.

Men att, under mer än sex år, haft möjligheten att ta med min cykel på tåg och andra transportmedel har gjort mig väl medveten om hur medtagandet i fråga har potential att lösa de svåraste av pendlingssituationer.

Därför stör det mig att man måste äga en vikcykel för ändamålet.

Men dags att se framåt. Till nästa år ska det alltså, mot en avgift och i mån av plats, bli tillåtet att ta med sin ”vanliga” cykel på östgötatrafiken.

Förutom under rusning, kvällar och helger.

Det är så svårt att ta in. Kanske inte det förstnämnda, rusningstrafik är en ganska vanlig cykelbegränsning, men kvällar och helger?

Folk kan till exempel inte använda pendeln till hjälp för att ta sig ut för helgens rekreationstur, och hur många jobbar ”mellan rusningstiderna” så att de kan hitta en resemodell kombinerat med cykel som skulle göra minsta nytta i deras livspussel. Och varför i sjutton inte på kvällen?

Det handlar om så märkliga och ängsliga begränsningar att jag har svårt att tänka mig att det finns någon motsvarigheten hos någon tågoperatör någon annanstans i hela världen. Det gör östgötatrafiken unikt.

Antingen får man ta med cykel (ofta med rusningstidsbegränsningar) eller så får man det inte. Det är det normala.

Östgötatrafiken säger att man får rent teoretiskt men inte i praktiken.

Hur många kommer kunna använda östgötapendeln för cykel och tågkombosyfte? Inte många såklart.

Sedan under utvärderingen ett år senare kommer man att komma fram till slutsatsen att ”folk verkar inte vilja ha eller uppskatta möjligheter för medtagande av cykel” och så drar man tillbaka det hela på ”goda grunder” och återgår till sin vanliga gamla sunkiga cykelattityd.

/DS

 

 

 

3 svar på ”Cyklar tillåtna på östgötapendeln i teorin men inte i praktiken”

  1. Visst är det fullständigt obegripliga villkor, får hoppas de kommer att det är smartare att kopiera villkoren från ett annat länstrafikbolag som kör likadan tåg så det blir lite enhetlighet i reglerna.

    Ett litet glädjeämnen för östgötarna kan dock vara att tågab börjar trafikera sträckan värmland-hallsberg-motala-linköping-hallsberg-värmland några gånger i veckan från och med i vinter. Tågab tar med cyklar på tågen.

    1. Jaså, inte illa Tågab, alla steg framåt är värdefulla! Ett annat ljus i mörkret är tågkompaniet som erbjuder ett par cykelplatser kostnadsfritt, nackdelen där är att du aldrig kan vara säker på att de är lediga

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *