Har väldigt svårt för att börja prata om lågsäsong när det kommer till cykling.
Tycker det är trist att lånecykelstationerna gapar tomma och SL skyltar med budskapet: ”Tycker du det är för kallt att cykla? Ta bussen” (ungefär).
Ändå är det glesare mellan blogginläggen än på länge. Som att jag själv faktiskt går med på att det finns en period där cykeln är ett mindre hett transportalternativ.
Isåfall handlar det om den här mörka och milda perioden innan vintern bryter ut. För vintercykling blir hetare och hetare år för år, det kan få förneka.
Att börja argumentera emot den är inte smartare än att försöka få folk att på vintern sluta åka skidor.
Vintern är en fantastisk period att visa omgivningen, lånecykelsystemet och tvivlarna att dubbdäck är fantastiskt och att cykelsäsongen varar tolv månader om året.
Har ännu inte skaffat en bra vintercykel.
Kan inte bestämma mig för om det ska va en sportig dyr cyclo cross eller en billig skrutt som ständigt får stå redo med dubdäcken på, i cykelrummet.
Ett tecken på att cykelentusiasmen ger vissa tecken på närvaro även i november, är att jag fick besök av cykelfrämjandet förra veckan för en intervju om min blogg och cykellivsstil.
Den kommer att publiceras i deras tidning Cykling.
Intressanta samtal om hur det kom sig att man gled in på det här med att vart man än ska, blanda in cykeln som transportmedel.
För mig var kicken att lappa ihop pendlingen, i mitt utspridda yrkesliv, med hjälp av en hopfällbar cykel.
Att lyckas ta mig till mina båda arbetsplatser Vadstena (östergötland) och Ekeby (Uppsala) genom kombinationen vikcykel+tåg, på ”biltider”, fick mig att starta denna blogg och väckte lusten att dela mina erfarenheter.
Utan vikcykeln skulle bilen bli nödvändig för att klara arbetspendlingen på rimliga tider.
Det räcker att tänka tillbaka på anledningen till att man blev cykelfrälst, för att fyllas med lust till både cyklandet och bloggandet, och att spola ner det osmakliga begreppet cykellågsäsong i toaletten för gott.
/DS
Test
Instämmer. Var inne på Team Sportia häromdagen för att köpa en cykelväska till pakethållaren.
-Nej, sånna har vi inte nu, det är inte säsong för det.
Suck!
Detsamma när jag ville köpa vattentäta handskar att cykla i när kylan kom i oktober.
-Nej, sånt får vi inte in på hösten… Men det är ju då det är kallt o regnar, tyckte jag.
Jag och cykelhandlarna har helt olika inställning till säsong…
Kolla på rosebikes.se eller bike-discount.de, där finns det mesta i vintercykelutrustningsväg.
Surt det där Ulrika, det bästa är väl, precis som du gjort, att fråga efter prylarna. Dubbdäck brukar ju ändå vara en bristvara under vintern, efterfrågan ökar hela tiden.
Ah, najz med Disquz.
Jaa! Mitt förra kommentatorsfält flippade ur så nu är det Disqus på prov!
Har precis vinterrustat packhojen med Schwalbe marathon winter, 2000 lumen framljus och ett nytt bakljus. Ska bli intressant att se hur det fungerar med eldrift i framhjulet när det blir lite isigt.
Intressant! Har hört att batteriet tappar lite kraft i vinterkylan men bara marginellt. Går säkert fint.
Det ska visst vara så. Om det är ett reellt problem så är planen att sy ett värmebevarande fodral som man har en sådan där kokbar handvärmare i. Jag meddelar mina rön framåt vårkanten.
Ska bli spännande att höra hur det funkar. Går nämligen i samma planer. Electrifyingplaner.
När tyckre ni att det är dags att kränga på vinterdäcken? Finns det vinterdäck till Brompton?
Här i Skåne blir det inte mycket vinter men jag har köpt en uppsättning Schwalbe Winter för att testa. Kanske kan det göra cykelpendlingen lite tryggare..
Inga 16″ vinterdäck till Brompton. Har letat ganska mycket. Jag kommer vänta med vinterdäcken eftersom jag cyklar till jobbet då morronunderlaget tinat.