Cyklistens största i-landsproblem

Cyklistens största materiella i-landsproblem av idag vill jag påstå handlar om lås och lyse.

Det är lätt hänt att romantisera om hur det var förr. Lyset satt alltid på plats och den pålitliga dynamon fanns inga skäl att ifrågasätta. Låset likaså, och att använda ett kompletterande, utöver cykelns eget, var det få som besvärade sig med (var cykelstölderna färre?).

(Lyset är redan avhandlat här.)

Det finns, och detta har jag varit inne på tidigare, folk som menar att är man vikcyklist – behöver man heller inget lås: ”man tar ju med cykeln in för sjutton, det är ju det den är gjord för!”.

Det var också ett av de argument försäljaren använde sig av för att putta mig över den valet och kvalets kant jag ett kort ögonblick balanserade på innan jag slog till och köpte min Brompton.

Men med facit i hand, efter fem år av vikcykelbruk, utbrister jag i ett starkt och klart ICKE. Många är skälen att köpa en Brompton men åk-utan-lås är inte ett av dem. För som vikcyklist skall du lyxa till det med att förse dig med båda möjligheterna: att låsa utanför eller ta med.

Att alltid tvingas ta med cykeln in för minsta lilla ärende kan i värsta fall göra den vanligtvis så frihetsfrämjande uppfinningen till ett ok.

Lösningen ligger såklart, för både vikcykeln, gramjägaren och minimalisten att investera i ett smidigt, lätt, men ändå fullt godkänt och högkvalitativt, lås. Så man håller smidighetskänslan intakt menar jag.

Finns det då?

Yep, det finns. Flera stycken. Kryptonite Evolution Mini-5 är ett superbehändigt godkänt bygellås som passar i bakfickan (obs! ragg-springa-varning på sistnämnda).

Endast 14 cm långt, 8 cm brett och strax under kilot.

Har använt mig av detta några år nu och det ligger alltid supertillgängligt i min manbags sidoficka.

En annan modell (en gnutta fetare, men samma vikt) är Abus U mini som jag också äger och har bra erfarenhet av. Känslan är att det står pall för lite mer än Kryptoniten, men som sagt, det är bara en känsla.

Även om jag inte skulle vara helt trygg med att lämna någon av mina dyrare cyklar utomhus över natten, med något av nämnda lås, så har de ändå fyllt den för mig så viktiga funktionen: möjligheten att både låsa sin ihopfällbara cykel utanför- eller att ta med den in. Ibland orkar man inte leta ledig cykelparkering (finns ju på tok för få i Sthlm), andra gånger uppskattar man att just slippa bära runt på cykeln. Att använda sig av ett fullstort bygellås känns bara fel och udda i sin multi-transport-flexibla livsstil. Hela kitet måste genomsyras av nätthet och lätthet. Därför ska man satsa på ett mini-U-lås.

Har också använt låsen som komplement till lådcykelns eget, samt fetkättingen, de gånger vi tagit tåget från T-centralen och låtit Bakfietsen stå över helgen.

Ett annat liknande, i den lite dyrare ligan, är Abus granit futura mini (21×12 cm 700g). Har ingen erfarenhet av detta själv men en kompis använder det och han är väldigt nöjd.

Hur som helst, smidiga lås som tas med av bara farten, är grymma.

Jag hittade dessa cykellås på Bikester, varifrån prisexemplen ovan också kommer ifrån.

Nån som kanske känner till fler modeller i samma genre? Vilka har jag missat?

Dela isåfall helst med dig av dessa i kommentatorsfältet!

/DS

 

 

 

 

 

 

5 svar på ”Cyklistens största i-landsproblem”

  1. Simply want to say your article is as anustoding. The clearness in your post is just excellent and i could assume you’re an expert on this subject. Well with your permission allow me to grab your RSS feed to keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please continue the enjoyable work.

  2. Pingback: kangen

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *