”Cyklister, dessa cyklister!”
Så inleder södermalmspolisen ett inlägg på deras egen FB-sida.
Undertexten, efter att ha läst inlägget, är ganska tydlig. Södermalms konstaplar är jättetrötta på ALLA stadens cyklister (rubrikens ordval).
Man går igenom bötesbelopp vid olika typer av överträdelser och menar att det kan bli väldigt dyrt att cykla, om man inte sköter sig i trafiken.
Det står inget om att man som cyklist i Stockholm ibland tvingas till vissa lagöverträdelser. Många bilister parkerar lite hur som helst och bryr sig inte ett dugg om att de blockerar hela cykelbanan.
Ska man då som cyklist stå snällt och vänta till bilisten blivit klar med sitt ärende och kör därifrån? Nej, det gör ingen vettig människa. Det är också orimligt att tro att cyklisten i fråga snällt skulle stanna upp och leda cykeln förbi den fördömda bilen.
Man använder helt enkelt en billängd av trottoaren och gör sig skyldig till 500 kr i böter per tillfälle.
Personligen har jag aldrig sett en bilist bötfällas för att ha parkerat på cykelbanan, men det är en annan diskussion.
Skulle jag pliktskyldigt bege mig till polisstationen för betala in mina egna bötesbelopp, retroaktivt, för detta och liknande överträdelser, så skulle det vara mer ekonomiskt för mig att ha ägt och kört runt i en stor BMW-SUV, värdeminskning och parkering inräknade.
De flesta inom södermalmspolisen verkar inte känna till att den beskrivna situationen – och att liknande, förekommer hela tiden, för de cyklar inte.
De åker hellre bil.
Eftersom de åker bil så växer irritationen på de cyklande då de väljer att se det hela från bilistens perspektiv.
Ett hett tips är att konstaplarna själva svingar sig upp i sadeln och upptäcker cyklandets alla dess fördelar och även förstår vilka problem man som cyklist brottas med i Stockholmstrafiken.
Stockholm stad är planerad för bil och det är uppenbart att orättvisan är stor när det kommer till hur stort spelrum bilister får jämfört med cyklister. Förstår man inte att detta ibland kan leda till mer eller mindre illvett hos denna minoritet som vi cyklister faktiskt utgör, så får man tänka om.
Trots orättvisan så tycker jag att Stockholmscyklisterna visar ett oerhört tålamod. Det tär på en att helt plötsligt tvingas ut från sina egna jaktmarker och tvingas beblanda sig med de stora, starka och farliga bilisterna.
Jag har mycket sällan sett en cyklande polis i Stockholm, vilket är synd.
Det finns gott om dem i Köpenhamn, Paris och andra europeiska städer och de jag har sett har nästan alltid sett harmoniska och välmående ut.
Istället för att göra en lista med bötesbelopp för lagöverträdelser med cykel, så gör en med allt positivt som cykling för med sig. Publicera på Facebook och hjälp till att uppmuntra ännu fler att cykla.
Börja med vad ni själva, inom poliskåren, skulle få ut av att byta bilen mot cykeln.
Jag kan hjälpa er att komma igång:
- Man blir piggare av att röra på sig än att åka bil, särskilt om man äter mycket korv.
- Poliskåren kommer att få in mer pengar till kaffekassan som annars skulle ha gått åt till bensin.
- Man kommer närmare stadens medborgare på cykeln än i bilen.
- Det är det miljövänligaste sättet att ta sig fram.
- Om en tjuv springer nerför/uppför en trappa kan man bära cykeln, motsatt en bil, och därmed mer sannolikt fånga tjuven.
- Man får ökad förståelse för hur fantastiskt mycket trevligare vår huvudstad skulle bli om vi tillsammans skapar en cykelstad i världsklass.
Det var bara några punkter och det finns bra mycket fler. Hoppas någon polis på Söder nappar på att förlänga listan ytterligare och postar inlägget på FB.
Det skulle vara mer fruktbart än att skriva om en massa bötesbelopp, jag lovar.
/DS
Det är i varje fall inte som i New York, där polisen parkerar i cykelfältet och sedan bötfäller cyklister som använder trottoaren för att köra runt:
http://www.streetsblog.org/2012/04/10/park-slope-cop-brings-about-sidewalk-cycling-then-tickets-it/
Nåt utav det sorgligaste jag läst. Usch!
Do you think we can pass on the fines for riding without lights on citybikes.se to ClearChannel SvD?