”En blind kan ju gå in i lådcykeln och dö”

En man, 60-70 års åldern, stannade till när jag skulle parkera lådcykeln på sitt vanliga ställe hemmavid igår kväll.

”Det är inte tillåtet att parkera den där där” säger han och pekar på cykeln.

Min granne på bilden tycker det är en bra parkeringsplats

”Jo” svarar jag, ”jag vill inte låta dryg men jag är oerhört insatt och VET att det absolut inte är någon lagöverträdelse att parkera en cykel på trottoaren.”

”En blind kan ju komma och gå in i cykeln och dö. Polisen skulle kunna förbjuda dig att ställa den där precis som att det är förbjudet för småbutiker att ställa ut en skylt på gatan” fortsätter han.

”Det är väldigt svårt att argumentera med nån som använder sig av så extremt verklighetsfrånvända argument” svarar jag, ”man får parkera sin cykel på trottoaren, jag lovar”.

Vi pratade en stund till, han var fastighetsägare till huset intill och verkade irriterad över både cyklar och även småbutiksinnehavare som ställer ut skyltar på trottoaren.

Jag ”resonerade” lite till med honom om att när det kommer till utrymmeseffektivitet är cykeln oslagbar men att 50% av stadens yta istället, tragiskt nog, är dedikerat motortrafiken (vägar, parkeringar, parkeringshus etc.).

”Ni cyklister tror minsann att ni är några slags jesusfigurer som ska frälsa världen!” fortsätter han.

”Det är ett hållbart sätt att ta sig fram” svarar jag.

”Men jag säga dig att när jag bara stanna till och skulle in på affären, lite raskt här om dan, så kom det en cyklist och skrek någonting om att jag parkerat på cykelbanan, jätte otrevlig var han!”

”Hade du parkerat på cykelbanan då?”

”Ja men jag skulle ju bara göra ett ärende på ett par minuter…”

Svårt att ens bli provocerad men läskigt att en del inte tänker längre än sådär.

/DS

 

5 svar på ””En blind kan ju gå in i lådcykeln och dö””

  1. haha det var ju klockrent – särskilt det sista.

    Men det är faktiskt mer än 50% som dediceras bilen, snarare 70% – se bild från Framkomlighetsstrategin.

    Själv parkerar jag så ofta som det är praktiskt på bilparkeringsplatser. Jag håller absolut inte med idiotmänniskan som du träffade på, men tycker av principsjäl att cyklar borde i större grad parkeras på vägen eftersom trottoarerna är redan rätt små, även cykelparkeringar borde placeras ut på bilparkeringar, istället för den smala trottoaren precis intill.

    1. Parkerade cyklar på trottoarer är ju knappast ett problem. Har nog större ”bekymmer” med pratande vänner i bredd som nästan går på mig när jag kommer med två stora matkassor.

      Rätt kul att då bara stanna upp och invänta deras förvåning när ena personer håller att gå in i mig.

      Har flyttat upp flera cyklar upp på trottoaren när jag kommit med bil och sett en lucka bara för att se 15 kg stål längst in mot trottoarkanten.

      Ja, det behövs fler cykelparkeringar. Men låt bilparkeringarna vara ifred tack.

      1. Bilparkeringar tar nästan 30% av stadens vägar..det finns så det räcker. På trottoaren är det däremot ofta trångt. Flyttar någon min cykel upp på trottoaren så blir det konsenvenser.

  2. 70%?! Ska kolla…

    Bilparkeringar, oj det var rock roll, är det lagligt ska jag också börja med det, var har du fått för reaktioner?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *