Man är rätt van att promenera delsträckor när man resor kollektivt.
Hur långa promenader det rör sig om visas, om man vill, tydligt i den digitala reseplanerare man använder sig av.
I bland får man vänta länge på en buss som ska ta en ett par fjuttiga kilomter till nästa byte, där man oftast blir ståendes ett tag till innan man kommer iväg. Tidsbeprövande och det finns risk för att, gud förbjude, folk drömmer sig bort i våta bildrömmar.
Men tänk en app som visar vad som händer om man blandar in en cykel som komplement till buss, tunnelbana, tåg och pendel. En sådan skulle kunna visa på hur man totalt skriver om regelboken för hållbart resande.
Eller ja, en vikcykel bör det ju vara med tanke på rådande situation i Sthlm stad då bara pendeltåg (med stränga tidsbegräsningar) tillåter medtagande av konventionell cykel. Ska också sägas att det inte är helt vanligt, även globalt sett, att tillåtas ta med vanlig cykel under rusning.
Tänk vilka tidsvinster som skulle kunna uppnås genom att kunna ersätta sträckor – både före, i mitten och i slutet av resan – med cykel då planeraren i fråga föreslår promenad; och i de fall det går fortare (rätt många) byter man till exempel även ut bussresor mot cykeln.
Det skulle kunna utmana invanda resvanor för en himla massa människor.
Om jag nu ser över min egen jobbpendling till att börja med.
Jag cyklar såklart hela vägen till Solna kulturskola då det bara är 4 km, men om jag av någon anledning skulle få för mig att åka kollektivt skulle resan ta ungefär 27 minuter.
Jag springer 4 km på 20 minuter.
Att en så kort resa tar en halvtimme med kollektivtrafik är både orimligt och bilfrämjande. Det ska bara inte vara så.
reseplaneraren i Google maps
Men vad händer om jag blandar in en cykel?
Istället för att gå den första sträckan (4 min) och hoppa på bussen vid Norrtull (8 min) cyklar jag direkt till Karolinska och tar bussen därifrån (6 min). Mot en 34 min lång resa med enbart kollektiva färdmedel kommer jag ner i 10-11 min om jag bara är villig att cykla en kort sträcka (o oj va villig ja ä!).
Cyklar även såklart hela vägen till mitt andra jobb på Granbackaskolan (4,6 km) – men ponera att jag av nån anledning tvingas använda mig av SL.
I skrivande stund (11:30) tar nästa avgång 44 min, det är 4,6 km – och om det förra exemplet var bilfrämjande och orimligt finns det inga ord som räcker till för att beskriva detta vansinnesalternativ (går ju fortare att gå på tå).
Men här uträttar den hopfällbara cykeln stordåd. Jag cyklar till Sveaplan (1 min istället för 4), viker ihop och hoppar på bussen (17 min), cyklar från Alby till Granbacka (5 min istället för 23) och därmed tar resan 23 min istället för de helt sjuka 44.
Och om jag vill längre ut då? till länets södra utkanter, kanske ända till Stora vika i närheten av Nynäshamn. Då tvingas jag till en promenad, i slutet, på 42 min då inga alternativ finns som tar mig ens nära hela vägen fram.
Om Trafiken.nu är det slagkraftiga verktyg som den multimodala resekonstnären förtjänar, är tveksamt.
På FB-sidan Cykla i Stockholm skriver Frej Connolly att de flesta ruttförslagen Trafiken.nu ger förslag på innehåller fel:
/DS
Ja jag har själv letat tjänsten kollektivtrafik och cykel. Kollektivtrafik och gå kan ju annars bli bilfrämjande, stod idag med minsta sonen 10 min och väntade på buss som körde oss 8 min, jag tänkte, lösningen heter ju LÅDCYKEL i just det fallet ! Tyvärr bor vi på en plats där man inte kan ha sin lådcykel ute och vi har heller ingen plats inomhus. Har du kollat med google om de kan fixa detta? De har ju annars en tjänst som brukar funka bra när de beräknar tider för olika transportslag.
Jag vill bara nämna att Repslagargatan i Stockholm inte är enkelriktad för cyklister sedan hösten 2013. Tilläggsskyltar finns i båda riktningarna även om en del bilister fortfarande tutar ilsket. Tyvärr fortsätter de flesta cyklister att cykla rakt fram över Götgatsbacken. Man förlorar ingen tid på att cykla Repslagargatan då gatan oftast är tom på bilar och man cyklar här fortare än i myllret på Götgatsbacken, där för övrigt gånghastighet gäller då det är en gågata.
Det är Skaraborgsgatan som Trafiken.nu valde i sitt ruttförslag. Den gatan är enkelriktad.
Bra att du nämnde Repslagargatan. Jag cyklar förbi Götgatan dagligen och ser sällan cyklister välja Repslagargatan före Götgatsbacken. Det var därför som jag valde att rita ut Götgatsbacken för det är den som används i verkligheten.
För övrigt tycker jag att det är hög tid att anlägga en cykelbana över Götgatsbacken istället för att tvinga till fyra(!) stycken 90 grader svängar på korta 250 meter pendlingsstråk. Det tycker jag inte hör ihop med Stockholms mål att bli en ”cykelstad i världsklass”.
Tittade på kartan på mobilen och antog det var Repslagargatan utan att zooma in.
Skaraborgsgatan har ju kullerstenar och den gatan skulle jag inte ens cykla på söderut (i laglig riktning)!
Men man får gratulera de som bor här. Lugnare gata får man leta efter. Gatan är i princip öde dygnet runt.
Har inte kollat med google, har svårt att tro de skulle ha nåt färdigt, men det skulle ju säkert vara lätt att utveckla google maps åt det hållet.