Man slipper alltså fippla med styret, vilket möjliggör den vassa uppfällningstiden. En stålvajer, dragen genom ramen, spänns av sig självt så fort bakpartiet är på plats.
I mina ögon är en Bike friday attraktiv då man bl.a kan få den med Gates Carbon belt drive system (men har aldrig testat en).
Vem vill inte slippa underhållsbehovet en trad. kedja medför. För att inte tala om olja och smuts.
Och den här nya grejen med stålvajern får det ju att kittla till en aning.
Ingen återförsäljare i Sverige (vad jag vet) men väl värd att hålla ögonen på ändå. Bike Friday har, till skillnad från Brompton, en uppsjö av olika vikcykelmodeller med varierat antal växlar, ramar och hjulstorlekar för ett flertal skilda behov.
/DS
Men han fuskade ju! Jag fäller upp en brompton på samma tid om jag struntar i att skruva åt fästklämmorna. vilket jag förövrigt gjort någon gång. Lite läskigt när cykeln börjar cykla åt alla håll samtidigt om du förstår vad jag menar. Efter det lärde jag mig att vika upp fullständigt och inte pausa mitt i för ett samtal med någon nyfiken..
Och här, 7,19 sec är inte mycket längre en 5…
https://www.youtube.com/watch?v=5yJ8nZE66iQ
Fuskade? hur?
Ett fäste, det som håller ihop ramen, lossnade för mig för första gången nu i Tallin på min Brompton. Slarvade med att dra åt och sen kullerstensgator bidrog till att fästet skruvade upp sig. Läskigt men det gick bra. Ska dra åt i fortsättningen. Lätt hänt att slarva när såna där grejor ”aldrig” händer annars.
Tänkt att lära mig att fälla upp min B som i länken du bifogade men aldrig fått tummen ur. Kanske tar tag i det nu:)
Nä ok. det var jag som missupfattade hela mekanismen i Bike Fridayn. Coolt!
Det går att göra ännu snyggare än han i filmen om man skruvar upp båda skruvarna samtidigt. Då kan man få hela hojjen att med ett lyft och ett knyck ”falla” ihop. Men han hade en sjukt väloljad sadelstolpe. det bidrar såklart till att man får ett moment mindre att fixa med.