Håller hela Sverige på att bli ett enda stort inomhuscentrum?

Håller hela Sverige på att bli ett enda stort inomhuscentrum

Med en totalyta på 93 000 m2, tvåhundra butiker, tre våningar och 3200 parkeringsplatser slog Scandinaviens största köpcentrum Emporia upp portarna i Hyllie, en bit utanför Malmö i slutet på oktober.

Men tyvärr Malmö, tiden då ni kan stoltsera med Scandinaviens största… kommer att bli kort. Solna stad är nämligen i full gång med byggandet av en enorm inomhusgalleria, intill den nya arenan. Den ska bli mer än tre gånger så stor och kommer med råge bli det mest kolossala vi nånsin sett, genom det 300 000 m2 stora Mall of Scandinavia.

Med 4000 parkeringsplatser och med direktanslutning till både E4 och E18 kan det ju inte bli annat än stor fet kommersiell succé.

Stora köpcentrum har även visat sig väldigt effektiva när det gäller att ta död på småbutiker inne i stadskärnor, i synnerhet småstäder på glesbygden.

I min egen uppväxtort, Vetlanda, är det ett faktum. För några år sedan slog man upp ett gäng byggkomplex som närmast kan beskrivas som stora lagerlokaler, bl.a. Köp- och släng varuhuset Karlsson. Ett par kilometer från stadskärnan, intill en rondell, har storkedjorna nu etablerat sig. Och se där, idag finns ett stort utbud av tomma butikslokaler, mitt i stan, för den som vill- och vågar.

Varför blir man inte förvånad?

En näst intill liknande historia passar in på min tjejs hemkommun, Bollnäs. Ett köpcentrum har etablerat sig utanför stan sen några år tillbaka och innerstan blöder.

Det funkar ungefär som stora bulldozers som plattar till varenda mindre näringsidkare den kommer åt.

Stadskärnor holkas ur och övergivna lokaler vittnar om att här fanns det liv en gång, här fanns entusiastiska försäljare och hit kunde man ta sin cykel.

Varför? Jo, för att många föredrar att gå på stan inomhus. Hellre parkera bilen på någon av de tusentals parkeringsplatserna och träda in i något som närmast kan beskrivas som en jättestor låda, ofta av plåt, eller ibland gigantiska glasövertäckta växthus där du förväntas sätta sprätt på månadspengen.

Så smidigt, så bekvämt och barnen kan få en leksak som ingår i snabbmaten på Mcdonalds helt gratis. Vi kommer tillbaka nästa helg, och nästa och helgen därefter…

På de senaste 15 åren har Sverige fördubblat antalet inomhusgallerior. Vad är det som håller på att hända? Ska vi göra ett inomhuscentrum av hela Sverige?

Till gallerian tar man bilen. Om man har någon. Att trampa in på något av de enorma asfaltsfälten till parkeringsplatser med cykel, skulle nästan kännas kriminellt. Som att man är någon slags avart som befinner sig på förbjudet område. Man skulle förvirrat cykla runt och fundera på om man just missat skylten: ”Förbjudet område för cyklister”.

Gallerian är bilkultur och inget annat. Hit tar man bilen. Cykelkultur, det är nåt helt annat det.

Cykelkulturen gynnar de mindre och föredrar småskalighet. Man rör sig i en levande stadskärna och man har inga som helst krav på att få slippa vara ute i friska luften. Inte heller att alla butiker ska ligga under ett och samma tak.

Cykelkultur är att leta upp de personliga och inbjudande små restaurangerna, caféerna och småbutikerna där någon skapat någonting unikt med hjälp av sin kreativitet.

Att upptäcka att det finns ett liv även utanför de ständigt återkommande butikskedjorna som finns representerade i så gott som samtliga av de hundratals inomhuscentrum som finns etablerade i landet.

Det finns alternativ sålänge den stora kapitalistiska maskinen inte gjort potatismos av dem allihop.

Jag kan inte, även om jag anstränger mig hårt, tro att det är så folk vill ha det; döende stadskärnor och istället själlösa köpkomplex av plåt och kalla inomhuscentrum.

Jag är övertygad om att vid ett minskat bilberoende och ökad cyklism skulle det börja hacka rejält i maskineriet på bulldozern.

Det skulle i varje fall inte jag ha nåt emot.

/DS

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *