Dags att höstrensa bland cyklarna. Jag har tagit hem två från landet för genomgång och uppgradering under vintern.
Hemma i stan kör vi en trehjulig Bellabike med låda fram. Den är tung och går bäst i låga farter. Men jag gillar den, och ungarna gillar den, så den får vara kvar.
På landet har jag hojat en Kona Ute 2010, med två barnstolar bak. Den är skön när man väl är igång. Lätt och rullar bra. Men det blir rätt instabilt att ha båda barnen så högt vid i och urlastning. Så den får gå. Lutar åt att ersätta med en Bakfiets på landet. Sån som David har i stan. Eller kanske kanske en Bullit.
Och så har vi en gammal postcykel. Den gör jag mig aldrig av med. Underbar att trampa. Hur tung som helst, men det gör inget. Lågväxlad och stabil. Lågt insteg, lastar bra. Nya däck, ny kedja, smörja växlarna. Sen är det påt igen.
Möjligen att pendlarcykeln, Kona DrDew, får gå också. Utan ersättare i så fall. I stan utan barn använder jag ändå nästa bara City Bikes Alvedonhojar.
Man ska inte ha fler cyklar än nödvändigt. Men inte färre heller.
Tack för inlägget. En Bullit väger bara ca. 24 kg utan låda. Vet ej vad en låda kan tänkas väga till denna modell men väger den 10 kg så är man uppe i 34 kg att jämföra med Bakfiets long på ca. 45 kg. Kan tänka mig att en Bullit känns som en snabbare cykel än en Bakfiets som är lite mer ”cruiser” än sportig. Vikten är ju alltid en fördel för Bullit men om man har mycket last så känns nog 10 kg mer eller mindre ingen skillnad. En rolig grej med Bakfietsen är att jag använder den även när jag inte har något behov att lasta grejor. Det säger ju ganska mycket om hur lättcyklad den ändå är. Det gäller ju säkert dom flesta tvåhjuliga modellerna. Skillnaden från att trampa en vanlig cykel är ganska liten.
You have no idea how many times I link this article! Can’t have this, it’s added wehigt! No kickstand for me, I want to go FAST! Geez! Top it off with the fact that the speaker is usually carrying an extra 15+ lbs in their tummy and it gets old. Riding around on my Mundo with kids, easily 120 lbs of bike and cargo, I easily cruise at 12-14 mph, usually effortlessly. People comment all the time that I must have legs of steel. Maybe, but to me, it’s not really that much harder. Thanks for the info!
That’s a smart way of looking at the world.
Your’s is the intelligent approach to this issue.
The purchases I make are entirely based on these articles.