Intressant att se alla till cykelns ära lovsjungande politiker igår.
Jag hade en farhåga att det skulle pratas om betänkanden som tlll exempel förslag på dumheter som hjälmlag (populärt att prata om så fort cykling kommer på tal), men det slapp jag och fick istället genomgående höra om cyklandets alla fördelar, kritik mot de nya 2+1-vägar som utesluter vägrenen där man tidigare cyklat och hur utvecklad cykelturism skulle kunna skapa massor av jobb. Och mycket annat fint.
Så fort man använder ordet ”hjälm” i ett inlägg så brusar känslorna hos många upp. Därför tänker jag bjuda på en kort kommentar om min inställning i detta.
I det här landet finns en övertro på hjälmen som skydd. Det är farligt. Som en kollega sa till mig igår när hon såg att jag inte hade hjälm. ”En jag kände på Gotland cyklade utan hjälm och blev påkörd av en bilist och dog”. Kollegan var (omedvetet) övertygad om att hade bara cyklisten haft hjälm hade hon överlevt. Min övertygelse är att cyklisten sannolikt avlidit ändå. Hjälm är ett skydd, men ett litet sådant och det är viktigt att vara medveten om det med tanke på de risker man utsätter sig för i trafiken.
En hjälmlag skulle vara kontraproduktiv eftersom färre skulle cykla, hjärt och kärlsjukdomar skulle öka, trafiksäkerheten för cyklister i tätort skulle minska (färre som cyklar=sämre trafiksäkerhet) och statistik från de länder som instiftat en sån lag talar sitt tydliga språk. Antalet cykelrelaterade skador ligger i stort sett på samma nivåer som innan hjälmtvånget infördes.
Därför är jag glad att nåt hjälmtvångsförslag aldrig kom på tal.
En annan grej, som jag satt och hoppades innerligt skulle nämnas, är SJs cykelfientliga inställning och deras cykel-på-tåg-förbud som omfattar alla deras avgångar. Och inte förrän programets sista minut proklamerade Stina Bergström (MP) så pälsen reste sig på en:
Det måste vara lätt att ta med cykel på tåg och buss. Vissa länstrafikbolag har infört möjligheten att ta med cykel på tåg men statliga SJ har gjort tvärtom, dom har helt tagit bort den möjligheten, och det i en tid då vi pratar om att se till hela resan.
Cykeln är självständigt ett fordon kapabel till stora samhällsförändringar, men det är först i kombination med tåg som den kan uträtta mirakel.
Idag visar MP Fredrik Gerrtens Bicycle vs Cars på riksdan. Hoppas att det är obligatorisk närvaro.
/DS
När jag cyklade på cykelbanan på Götgatan i Stockholm för någon vecka sedan svängde en bil framför mig så jag var tvungen att bromsa. Bilisten använde inte blinkers och troligtvis inte döda vinkeln och parkerade mitt på cykelbanan. När jag uppmärksammade bilisten om alla hennes trafikfarliga beteenden kontrade hon att jag inte hade cykelhjälm och därför inte själv var så trafiksäker och avsutade med att ”jag kanske inte har något i huvudet att skydda”. Jag ringde polisen men de prioriterade inte att komma då jag inte var skadad och kvinnan avvek därefter från platsen.
Jag är 50 år och har aldrig använt cykelhjälm. Det är så trist att många tror att cykelhjälm är det som avgör om man överlever trafiken. Rullgrus, stolpar i cykelbanan och parkerade taxibilar i cykelfälten genererar nog fler skador.