Märklig rubrik i DN om hopfällbara cyklar
I Stockholms läns landstings budget, kunde man i våras läsa att nu skulle det bli tillåtet att ta med sin hopfällbara cykel på tunnelbanan.
Eftersom jag haft med min vikcykel på tunnelbanan i tre år utan problem och hela tiden vetat att det varit tillåtet blev jag förvånad över formuleringen.
Enligt SL är det tillåtet att ta med en hopfällbar cykel om man har den i en väska. Ordvalet väska är både konstigt och inaktuellt då nästan alla, som har en vikcykel, äger ett tillhörande överdrag. Mitt eget väger drygt 200g och är lätt att ta med, sätta på och ta av.
Om en SL-tjänsteman skulle komma och bråka med en och säga: Det där är ju ingen väska som det står i reglementet, utan ett överdrag. Gå av tåget genast!
Då är denna både ond, hjärtlös, dum, fånig och en ytterst omdömeslös person.
1 januari 2013 kan man lämna överdraget hemma. Då får man ta med sin vikcykel på tuben utan nåt överdrag. Det är det Stella Fare fått igenom. Visst är det bra men det handlar fortfarande om en liten nyans.
Jag ska även tillkännage att jag, i tunnelbanan, aldrig använt mitt överdrag och ingen har bråkat med mig för det. Däremot min tjej.
Om man bara läser rubriken i DN:s artikel om detta, får man intrycket av att hopfällbara cyklar hittills varit förbjudna och att Stella Fare nu ändrat på detta.
Konstigt DN?
Folkpartisten Stella Fare jobbar för att alla cyklar ska få åka kollektivt. Den kampen ska givetvis uppmuntras men i detta fall får hon och FP, av DN, partipolitiska poäng nästan helt gratis.
De flesta partier är mer eller mindre positiva till att få ta med cykeln på tunnelbanan utom S som inte alls tror på idén.
/DS
Det var även Stella Fare som fixade den vidriga cykelbanan mitt i trafiken på Hornsgatan. Det här var ju mycket positivare.
Jaså, den är inte kul den. Lika jobbig som den på Vasagatan strax efter T-Centralen. Hur tänker man vid planeringen av såna?
”lägga dom mitt i vägen, där vågar ändå inte så många cykla??”
SL:s regler är inkonsekventa:
1) ”Bagage får tas med så länge det utan besvär kan bäras av en person och inte är alltför skrymmande, kan medföra fara för säkerheten eller skäligen kan orsaka andra Resenärer obehag.” och om cyklar:
2) ”Du får också ta med sparkcykel och hopfällbar cykel som förvaras i väska.”
Bromptonväskan/överdraget kan möjligen minska nedsmutsningsrisken för medresenärerna och faller under obehaget (1). Men obehag är subjektivt därför står där också skäligen. Det blir upp till SL-tjänstemännen att tolka sina regler. Spännande att se hur reglerna blir 2013!
Om SL skulle va konsekventa så skulle dom ju egentligen förbjuda barnvagnar eftersom dom både är skrymmande, kan fara runt vid inbromsningar och smutsa ner…
Men där går liksom gränsen. Vi får hoppas att det i framtiden blir ok att ta med både barnvagnar, packning och cyklar utan att nån kommer och bråkar och att man i te gör skillnad på detta. Inga problem i Danmark, Holland och Tyskland…
Skulle vara intressant att få veta hur många olyckor som orsakats av det ovannämnda i dom länderna. Förmodligen är sannolikheten större av att halka på ett bananskal och förolyckas av det.
SL använder konstant svepskäl för att slippa tänka nytt tyvärr. Med en bra bågfil (för att såga några säten i mittvagnen) och ett klistermärke av en cykel kan man tillåta cyklar i tunnelbanan. Min erfarenhet är dock INTE att det ”aldrig är några problem” att ha med min Brompton, jag har både blivit jagad av vakter och fått utrop att jag måste försvinna från stationen för att jag rullat in min Brompton genom spärrarna, hur mycket fodral jag än drar på sedan. Jag välkomnar detta. Varmt.
SJ har varit på mig några gånger när jag rullar in på perongen men nästan börjat garva av förtjusning och kallat på kollegor när jag fällt ihop den.
Välkomnar också alla förbättringar men det blir lite löjligt med en sån rubrik bara för att man får ”åka utan överdrag” när man sett att det funkar bra med vanliga cyklar i kollektivtrafiken i resten av eu.
Säg vad man vill om Stella Fare, hon var min största fiende när jag var ung, dum och bakom ratten, men sen hennes stora push i början på 2000-talet har nästan ingen ny infrastruktur för cykel tillkommit i Stockholm.
Man kan självklart klaga på de urusla cykelfälten över hela stan, eller idiotiska cykelbanorna på Sveavägen, men samtidigt så måste vi inse att då detta gjordes fanns det nästan ingen forskning på hur cykelbanor skulle utformas i trafiken. Åtminstone ingen ”Approved by Sweden”-forskning.
Jag kan tänka mig diskussionen:
Cykelvän: Vi måste bygga cykelbana på Sveavägen
Cykelfiende: Ok, du får budget för #00m lång, och si och så restriktioner tillkommer. Hur vill du ha det? Något eller inget?
Så man fick väl ta ”något” framför ”inget”.
Sen dess har Stockholms stads cykelinvesteringar sinat och man har valt at ”nöja sig” med det som redan finns.
2008 sas det från politiskt håll att cykelvägnätet i Stockholm var färdigutbyggt och allt som kvarstod var ”underhåll”.
Får se de nya ökade budgetanslagen till cykel faktiskt får utslag.