Enligt DN så vill miljöpartiet satsa 50 miljoner per år på cykelmiljön i Stockholm. Bra med lite konkreta cykelvisioner. Tidigare idag försökte jag pressa en moderat i en valstuga,(tror det var trafikborgarrådet Ulla Hamilton) på hur mycket dom vill satsa på cykelvägar i Stockholm. Nån siffra fick jag aldrig ur henne. Däremot nåt flummigt om att det är viktigt att utryckningsfordon kommer fram och att det därför inte går att göra mycket åt trängseln på Stockholms huvudgators cykelvägar. Inget verkar få gå ut över bilismen. Mest verkade hon och hennes kollegor vilja snacka om hur viktig förbifarten är för Stockholm. Några eldiga visioner för cyklismen i Stockholm fick jag aldrig ur henne. Men det hade jag kanske inte räknat med heller.
Andra tongångar var det i miljöpartiets valstuga. Där skiner dom verkligen upp när man vill snacka cykelpolitik. Även om dom erkände att dom helst av allt hade velat bygga upp hela Stockholms infrastruktur från början, för att optimera för cykel och kollektivtrafik, så var det ingen brist på visioner. ”Man ska lätt kunna ta med sig barn, barnvagn, packning och grejor när man åker kollektivt”, menade killen jag pratade med. Och när man cyklar la jag till, och gled in på lådcykelsnack för en stund. Fördubblad kollektivtrafik år 2020 (mp) är ju en hyfsat kaxig vision, men väldigt tilltalande. Känns ju ganska omodernt att ta sig fram med en person i varje bil i framtiden, som det ofta ser ut i Stockholm idag. Det finns en massa onödig bilism i den här staden. I Vetlanda där jag är uppväxt så är kollektivtrafiken urusel och ingen riktig konkurrent till bilen och där förstår jag att folk vill kunna använda sina bilar. Därför att jag ganska skeptisk till, att det rödgröna blocket vill höja bensinskatten. Man borde strama till det för innerstadsbilisterna i Stockholm istället.
I en artikel läste jag att man hade tagit bort parkeringsplatserna i en stadsdel någonstans i Tyskland för att få ned bilåkandet. Alltså, inget bilförbud men himla opraktiskt resealternativ till den platsen. Det kanske vore något för Stockholm. Så var snäll mot landsortsbilisterna och sträng mot innerstadsbilisterna i Stockholm, Malmö, Göteborg och kanske ett gäng svenska städer till.
Det är ju inte cyklisterna som är i vägen för ambulanser, det är bilister. Cyklister tar mycket mindre plats och kan lättare maka på sig om det behövs.
Gällande parkeringsplatserna i Tyskland tror jag det är Vauban utanför Freiburg du tänker på. Där finns bilarna i ett separat p-hus, och de som flyttade in fick välja om de ville betala byggkostnaden eller inte, 13 000 euro. I Sverige får man inte välja, för kommunerna kräver cirka en p-plats per lägenhet. Annars får man inte bygglov.
Smart Parking Policy Makes a Difference, Even in Livable Streets Utopias
sv.wikipedia.org/wiki/Parkeringsnorm
Ja, det kändes som ett ganska tomt argument. Om biltrafiken endast skulle bestå av taxibilar, bilar som används i olika typer av yrken och utryckningsfordon så skulle det nog flyta på ganska bra i innerstan, trots att man snor lite vägbredd till cykelbanorna.
Känner igen Freiburg. Tror det kan vara det jag läst. Ska läsa på lite mer om det, tack för tipset.
Björklund säger att han tror att många i Miljöpartiet funderar över stadgarna, eftersom Eriksson och Wetterstrand är mycket populära.
Swedish police said they have released 24 of the 25 people who had protested outside an asylum seeker detention centre Stockholm early Wednesday, …