För en vecka sen så kom jag fram till att det var fel på min macbook. Musen låser sig och skärmen blir succesivt vit. Detta har hänt ibland och krävt en omstart för att datorn ska få liv igen. Efter att ha fabriksåterställt datorn och uteslutit mjukvaruproblem så for jag bort med den till macoteket. Som tur var är det två månader kvar på garantitiden. Anledningen till att jag gick över från pc till mac var just att det verkarde vara en bättre produkt med längre livslängd. Macbooken har varit ett lyft jämfört med tidigare laptops men man blir besviken när den efter tio månader börjar krångla. Den är alltså nu på lagning men det satt hårt åt innan dom kunde hitta felet. Efter ett par dagar blir jag uppringd av en tekniker som påstår att han minsann inte hittat något fel på datorn trots flera genomgångar av hårdvaran. Vänligen men bestämt säger jag att jag vet att det är fel på den och att det är himla surt att inte kunna bevisa nåt eftersom felet bara ger sig till känna ibland. Mycket lättare om felet är bestående och tydligt. Men denna gång har jag tur. Mitt under samtalet så ballar datorn ur. Teknikern konstaterar att det är det felet jag beskrivit och kommer fram till att skärmen måste bytas ut. Ibland har man flyt.
På tisdag får jag tillbaks datorn och då ska det bloggas bra mycket mer än vad det gjort senaste dagarna.
När jag har haft strul med någon Mac har jag ringt till Apple direkt och det har inte varit några problem att få den fixad. Har du fått OK på garanti av Apple på förhand så är återförsäljarna väldigt mycket mer hjälpsamma..
Jo, det har du rätt i. Himla trevliga faktiskt och fläkten passade han på att rengöra också, teknikern. Nu är garantitiden slut om en månad och jag funderar på att lägga ut dom 2500:- det kostar att förlänga den ett par år. Det svider men jag vill inte att ännu en av mina laptops ska vara förbrukade inom tre år. Men tummen upp till Apples återförsäljare denna gång.