Nietzsche sa att livet inte är värt nåt utan motstånd, det får hela el-cykelkonceptet att falla platt – men Copenhagen Wheel är ändå ett rätt spännande projekt

Nietzsche sa något om att livet inte är värt något utan motstånd, stämmer det så faller hela elcykel-konceptet platt, och jag ställer mig tveksam till om pizzan efter ett sjumilapass med elcykel smakar lika gott som att ha besegrat sträckan genom konventionellt cykelbruk.

Men ibland vinner min eldiga nyfikenhet på teknisk innovation över mitt förnuft byggt på livsefarenhet och gamla dammiga böcker.

Därför har jag fortsatt hålla ögonen på Copenhagen Wheel-projektet.

Detta hjul, som man på några minuter förvandlar sin vanliga cykel till en smartphone-navigerad superelcykel med, har hållt mitt intresse uppe flera år, trots att releasen gång på gång skjutits upp. Ibland har man trott att projektet varit nedlagt, tills nytt releasedatum annonserats, som i sin tur skjutits upp igen…flera gånger…suck.

Men NU är det bara tre månader kvar på detta år och att de första köpenhamnshjulen ska börja skeppas i slutet av 2014 ligger fortfarande fast på projektets sida.

Är det äntligen dags? Hoppas.

Även om jag inte på något sätt blivit elcykelfrälst (än) så är jag inte dummare än att jag kan räkna ut att många fler skulle tänka sig att börja cykla med lite draghjälp. Det är egentligen fullt tillräckligt för att jag ska börja älska el-cyklar – och att jag med stor förväntan ser fram emot mottagandet av det ”magiska” e-hjulet.

Funderar bl.a. på:

– Kommer cykeln vara okej att cykla utan el-assisten påslagen (ovanligt för andra e-bikes)? Många elcyklar är dubbelt så tunga som vanliga, vilket gör dem värdelösa att cykla utan ass. men ett C-Wheel väger bara 5,9 kg vilket borde göra sitt. Mitt egna montague-bakhjul med 8 navvxl. väger ca. 2-3 kg – med andra ord minimalt viktpåslag för en el-cykelkonvertering.

För en bra el-cykel ska vara schysst att cykla på även när batteriet är slut, annars vill jag inte vara med. Så lyder dagens budskap.

Obs! Fick reda på att kommentatorsfältet varit defekt, men nu ska det vara ordnat.

Hep

 

10 svar på ”Nietzsche sa att livet inte är värt nåt utan motstånd, det får hela el-cykelkonceptet att falla platt – men Copenhagen Wheel är ändå ett rätt spännande projekt”

  1. Men du, tänk om det är så att lite el-assistans kan hjälpa många att överhuvudtaget cykla? Vi har i år gjort ca 1000 km på våra trajkar, jag utan el, min hustru med, för utan skulle hon inte klarat bråkdelen – kan vara lite körigt med 1 1/2 ben!
    Alla är inte mellan 20 och 50, alla är inte lika starka. Och du – tänk om det är så att med lite el-hjälp så tar en hel del cykeln istället för bilen till jobbet, affären usw.
    Släpp tunnelseendet, vidgasynfältet och acceptewra andras val!

  2. Om du vill ha motstånd – släpp ut lite luft ur däcken så de inte är så lättrullat. Koppla bort sadeln så du måste stå och tranpa hela tiden.

    Jag har ingen elcykel (än) mest pga ekonomi. Men det är ju perfekt att komma fram till fräsch till olika möten på olika platser.

  3. Leffes cykel i Uppsala sa en gång att de vägrade sälja elcykel till folk som inte på grund av ålder eller funktionsnedsättning inte kunde cykla vanlig cykel. Jag kan till dem efter att ha flyttat till Norrland lägga till Sundsvallsbor med cykelkärra innehållande 40 kg barn som potentiella kunder för elcykel, väntar själv att få en Giant Prime E+ 2 levererad som draglok åt kärran.

    Förresten går ju livutanbil in i vinterspecial nu, åtminstone här uppe. Vi är sedan två veckor bilfria och känner definitivt hur vi både med cykel och fötter distanserar oss till vuxenhetens blaséartade avtrubbning som du skrivit om.

  4. Nä men nu börjar kommentarerna droppa in igen efter nån konstig bugg, får däremot inga notiser därav min sena respons.
    Larse! Verkar som att du blivit stött så snabbt att du glömt läsa hela mitt inlägg:
    ”Även om jag inte på något sätt blivit elcykelfrälst (än) så är jag inte dummare än att jag kan räkna ut att många fler skulle tänka sig att börja cykla med lite draghjälp. Det är egentligen fullt tillräckligt för att jag ska börja älska el-cyklar”
    Att acceptera några val har jag som sagt inga som helst problem med.
    Elcyklar är, trots filosofens ord, hur välkommet som helst. Men personligen har jag (tyvärr) inget behov – än.

  5. Hahaha- va he4rligt!!! Ne4r jag vill ff6rklara ne5got som jag tycker ke4nns RIKTIGT bra baukrr jag se4ga att det ke4nns som att cykla snabbt i nedff6rsbacke. Den ke4nslan. Den e4r god.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *