Då är det ett faktum.
Nu får du ta med hopfällbara cyklar i SL-trafiken punkt.
”Du får också ta med sparkcykel och hopfällbar cykel.”, för att citera rakt av från SLs hemsida.
1 mars 2013 är den historiska dagen då regelförändringen trädde i kraft – och gjorde livet lite, lite lättare för Stockholms alla vikcyklister. Och från denna Dag tvingas vi inte längre skyla våra vackra och superfunktionella skönheter. Med stolthet och elegans visar vi upp ett alternativt sätt att färdas: genom, i, till- och från vår sköna huvudstad. Det här är förändringens dag. Dagen då vi får komma till – utan skydd. Ett litet steg för SL men ett stort för den som valt att arbetspendla på detta bilköbefriade, hållbara, supersnabba och helt magnifika färdsätt.
1 mars varje år firar vi, från- och med idag, Vikcykelns dag. Det kommer kanske ta tid innan en ny högtidsdag, av detta slag, hunnit etablera sig och blivit folklig. Det kanske kommer ta tid, innan dagen blir rödfärgad i kalendern och svensk högtidsdag. Men nu finns den för nu har det skrivits om den. Dagen för att jubla, triumfera och hedra denna fantastiska uppfinning. För den bästa cykeln, är dock alltid den du har med dig.
/DS
En sorgens dag för oss alla som vill ha rena snygga byxor på oss i T-banan.
Absolut.
Jag förordar obligatorisk desinfektion av alla som ska åka kollektivt. På så sätt kommer inga att smutsa ner några alls.
Dessutom, om jag har en vikcykel med mig på tunnelbanan så är det endast i syfte att smutsa ner andra trafikanter, vad skulle jag annars ha med den för?
Bra kämpat! Låt oss inför valet 2014 identifiera vilka politiker i alla partier som är beredda att driva integrering av cykel och kollektivtrafik inom SL och Mälardalen. Och vilka som inte vill.
Ett stort tack från en nybliven Bromptonägare.
Efter att ha haft med mig min älskade Brompton på ”tricken” ca 100 gånger (inget fordral) utan att ens ha varit i närheten av min ovan namnes byxbralla, eller någon annans heller (min egen byxa är ju närmast alla 100 gånger och jag både jobbar och cyklar i kostym och kedjeoljan lyser ännu med sin fläckfria frånvaro, byxorna gillar att kedjan sitter skyddad INNE I MIN BROMPTON, onåbart) så är det RIKTIGT trevligt att kunna göra den en miljon gånger till helt regelmässigt. Språkligt vacklar denna text, men i ren glädje tänker jag inte vänta på att euforins berusning avklingar och jag kan korr-läsa. Mitt budskap tror jag går fram. Jag är evigt tacksam, David. Riktigt bra jobbat!/ Trippel Brompton-ägare
Härligt att höra från likasinnade som förstått det fina med vikcykellivet. Nu kanske vi snabbt blir fler när man inte längre behöver täcka över…
Peter, ditt budskap går fram med knivskarp precision. Tack.
Pelle, bara sossarna som inte vill tillåta cyklar…vad jag vet.
Gött! Då kör vi! Kommer bli notoriskt utskälld varje dag under något år, men det är det värt! Man får själv se till att utbilda alla Södertäljes busschaufförer…
Nästa steg borde väl vara rätten att rulla sin cykel på perronger och i stationshus, något jag själv bara kan göra när det inte finns väktare. Det ledar naturligtvis inte till några risker eller olägenheter för någon, då risken att tappa barnvagnen eller rollatorn i rulltrappan är precis lika låg som med en cykel…