Ska i vanlig ordning ge mig ut på vikcykelluff i sommar.
Är kanske en aning tidigt att börja planera för detta men det värmer en aning, i det kalla vintervädret, att börja tänka på detta redan nu.
Till Barcelona.
Rankad 13 i cykelvänlighet enligt The copenhagenize index
The Copenhagenize ReportAnother poster child among Emerging Bicycle Cities, Barcelona has impressed the world with their efforts to reestablish the bicycle as transport. Their bike share system is a smashing success, protected infrastructure carries bicycle users along many routes and the citizens have embraced the bicycle like in few other places. With a modal share pushing 4%, Barcelona has every reason to be proud of what they have achieved over just a few years.
The city's firm committment to 30 km/h zones is impressive and local advocacy is well-organised and influential. Barcelona is an enjoyable city to cycle in.Copenhagenize Fixes Barcelona fell from a lofty 3rd place in 2011 to #12 this year. A lot of competition entered the Index this time around and Barcelona suffered from it. After a few years of insistent progress, it seems that Barcelona has plateaued. Cities that slow down after having showed us visionary leadership can be frustrating. There are a handful of cities poised for promotion to the premier league of cycling cities and Barcelona is certainly one of them.
What Barcelona needs is political leadership and investment in bicycle infrastructure. Building further on the foundations of their hard work. Complancency is a threat to the city. The proposed Spanish helmet law is another dark shadow on the horizon. Barcelona, like Seville, will suffer the consequences if the law is passed.
Stockholm finns inte med på listan.
Det betyder inte att Barcelona är en bättre cykelstad än Stockholm men däremot att staden har genomgått mer radikala cykelförbättringar under de senaste åren.
Stockholm spöar faktiskt en hel del städer i det där cykelvänlighetsindexet men här verkar man vara nöjd. Man pratar om att satsa men den som har ögon kan se att till exempel den nya ditmålade cykelbanan på Odengatan, inte är ett dugg bredare eller mer sammanhängande än vanlig stockholmstandard – trots att den är helt färsk och borde visa på nåt nytt. Nåt bättre. Likadant på Karlavägen.
Men tillbaka till vikcykelluffen i sommar. Har börjat fila på spanskan. Använder apparna Duolingo och Cat spanish. Jag jobbar mest som sånglärare. När en sångelev sjukanmäler sig får jag en liten lucka på ca 25 min. Den fyller jag med spanskaplugg och på ett par terminer lär man sig en hel del. Speciellt Duolingo är helt fantastiskt.
Barcelona, tänker man, ligger för långt bort för att ta sig med tåg. Denna gång får det bli flyget.
Men icke! Jag ska åka tåg. Det är liksom det som är själva koncepetet. Vikcykel + tåg. Det får ta den tid det tar. Att åka tåg är en njutning. Den som påstår nåt annat vet inte hur man gör.
Hasta luego!
/DS
Intressant och tankeväckande. Tar du med dig familjen eller åker du själv? Det känns som de två alternativen är lite olika stökiga. Funderar själv på att på sikt åka tåg till Hamburg med familjen och besöka Miniatur wunderland eller Danmark och Legoland, kanske båda på samma resa. Kör du interrail eller hur gör du?
Mina Bromptonresor gör jag solo. Det positiva med kombon med tåg är ju att man inte behöver lika många dagar som vid en trad. cykelsemester. Det blir nog interrail ja, tror det är billigare än att köpa t/r biljett.
Hej! Har börjat läsa din blogg sedan i somras och uppskattar den mycket! Givetvis skall du ta tåget till Barcelona. Det tar ju ”bara” 33 h från Stockholm. Passa på att stanna i Köln och Paris så kan du recensera cykelvänligheten. Inspirerad av din blogg har jag börjat räkna på att införskaffa en brompton till mig, en till min flickvän samt en elektrifierad cargo bike. Detta tillsammans med ett svindyrt månadskort på Västtrafik skulle ge oss lägre kostnader än nu, med vår bättre begagnade peugeot 206. Det är rena rama vansinnet vad jag och de flesta andra Svenskar sysslar med. Vänstern pratar om arbetstidsförkortning men det räcker ju att sälja bilen så har man råd att gå ned i arbetstid (men har fortfarande råd med cykel). Förhoppningsvis blir det en försäljning av bilen i februari!
Tack!
33 h är ju bara ett par pockets, ett par filmer på paddan, två öl i bistron och lite sömn. Var lite inne på flyg men tåg får det bli. Paris har jag nyligen cyklat i, men man vill ju alltid ta en sväng i Amsterdam. Men det ligger ju kanske inte direkt på vägen till Barcelona så vi får se.
Kul att inspirera till en massa härliga cykelköp. Två Bromptons samt el-cargo är ett väldigt lyckat äktenskap. Köp fler cyklar och jobba mindre:)
Amsterdam är väl inte så illa, X2 Sthlm-Kph, nattåg Köpenhamn-Amsterdam drygt 20h. Från Amsterdam till Barcelona ca 12h med dagtåg o byte i Paris, eller nattåg från Paris. Bara frågan om var man vill spendera tiden!