Efter att ha googlat denna modell, sett bilder, filmer på youtube, läst recensioner, så framstår den mer och mer som flaggskeppet av tvåhjuliga lådcyklar. Den är snygg, lättare än FF 995 och den kan fås med åtta sköna shimano växlar mot 995:ans fem.
Tyvärr finns ingen återförsäljare i Sverige för den här modellen. Skit! I Danmark finns den att köpa, men med den snuskigt höga danska kronans värde, plus frakt, blir det orimligt mycket pengar. Men man ska inte ge sig innan man kollat upp alla möjligheter! I Holland hittar jag Workcycles som mejlar att dom gärna fraktar upp en till Stockholm. Haken är att cykeln kostar 1600e och frakten skulle gå på mellan 350-450e. Det blir ju 20 000 svenska, och känns inte helller helt okej då det faktiskt finns alternativ i Stockholm.
Precis när jag ska kapitulera på den här modellen, så hittar jag av en slump en cykelbloggare, som skriver att Cykeläventyr.se, en firma, främst för uthyrning av cyklar, även säljer Bakfiets. Den ligger i en liten ort som heter Borensberg och ligger bara tre mil från Vadstena, dit jag pendlar varannan vecka för att spela teaterföreställningar. Efter att ha kontaktat dom så får jag en prislista. Det finns en lång och en kort modell. Skiljer bara en femhundring i prisskillnad mellan den långa och den korta. En åttaväxlad, lång, kostar ca 16900:-. Vill man inte betala så mycket kan man välja en med färre växlar eller den korta varianten(bara ca: 500:- billigare dock). Frakten från Holland får man stå för själv. Den går på ca: 2500:-, och vips så var man återigen nästan uppe i dom där fördömda svidande tjugotusen. Och då känns genast De Fietsfabrieks modell 995 mer realistisk, och kanske även Christianias tvåhjuliga.
Men eftersom jag snabbt och lätt, med hjälp av min hopfällbara Brompton, i kombination med buss tar mig från Vadstena till Borensberg, så bokar jag in en provtur. Det blir 14 km i motvind på min lilla cykel från Vadstena till Motala. Att jag är en obotlig tidsoptimist som tycker att 14 km avverkar man lugnt på 30 min, straffar sig ofta. Men inte denna gång. Jag hinner, trots motvind och kyla, fram till bussen som ska ta mig till Borensberg, med minst en minuts marginal.
Cykeln jag får provköra är en 7 växlad Bakfiets long. Lådan är verkligen just lång, och i den kan till exempel en vuxen, ett barn och säkert också ett par matkassar få plats. Eller 3-4 barn.
Antingen är det jag som blivit van vid denna typ av cyklar eller så är det här den modellen som är enklast att köra. Inga problem alls. Den känns något lättare än De Fietsfabriek 995:an, men tappar lite i stabilitet. Lådan känns inte riktigt lika sammansatt. Om det låter som att jag tycker att Bakfietscykeln känns som dålig kvalite, så är det inte alls så jag menar. Det är nog mer att 995:an känns som granit. Det går bra även i uppförs backar, dom sju växlarna verkar räcka till. Med 995:an hade jag vissa problem att ta mig upp för Götgatspuckeln, det skulle bergsäkert gå bättre med den här. Svängradien är stor, större än 995:ans, men då är alltså denna modell ca: 30 cm längre, så det är ju inte så konstigt. Sittbänken i lådan är bara för barn, om en vuxen ska åka fäller man bara upp den så kan man sitta direkt på golvet. Om man vill kunna använda bänken för högre vikt, så kan man säkert göra den mer stabil på nåt sätt. Fördelarna med den långa modellen är att en vuxen kan sitta riktigt bekvämt i den rymliga lådan. Att den är så stor gör den ju självklart ännu mer användbar i olika situationer. Priset för det är att den inte känns lika smidig. Måste ändå säga att jag tycker den är tillräckligt lättmanövrerad. Enligt en annan recension så är den lilla Bakfietsen ännu mer lik en vanlig cykel att köra, och fixar uppförsbackar ännu bättre.
Jag frågar om dom inte har nån annan leverans från cykelfabriken i Holland, så att man kan få ner frakten lite. Samköra. Försäljaren svarar att dom i kommande vecka ska bestämma sig om dom ska köpa in fler cyklar. Då kan jag få ner priset på frakten en aning. Hon lovar att mejla mig om hur det blir med den saken.
Svåra val blir det. Kort eller lång? 995:an eller Bakfiets. Christianiamodellen går bort. Den faller på charm. Det hjälper inte att den bara vägar 28 kg jämfört med dom tunga holländska stålmonstren. Cykelförsäljaren, som kommer från Holland, berättade att alla deras cyklar, även dom vanliga, är väldigt tunga, men ändå väldigt lättrampade. Det är nåt med låg tyngdpunkt och bra geometri som är hemligheten.d