Ska man ha dåligt samvete över att man kör bil till jobbet?

Blöt och vindpinad, men i tid och med livslust, släntrade jag in till morgonmötet efter min dagliga cykelstrapats till jobbet.

Vi fick vänta in några sena innan vi kunde sätta igång.

Men själv var jag inte sen med att göra en poäng av att vi som cyklat (3) var perfekt i tid – medan de vi väntade på alla var bilbundnaburna.

Vissa kollegor är trötta på mina cykelfrämjande poänger och anser säkert att jag moraliserar.

Detta märktes tydligt då en av medarbetarna plötsligt med emfas utbrast:

– Men vadå ska man ha dåligt samvete för att man kör bil till jobbet?!

– Absolut, svarade jag korthugget och sen var diskussionen igång.

En polariserad stämning mellan bilpendlare och cykelpendlare blossade upp som så många gånger förr.

Kanske framstod jag som aningens onyanserad och dömande. Men tar man bilen till jobbet, trots bra kollektiva alternativ och/eller cykel, visst ska man ha dåligt samvete över det.

/DS

 

 

9 svar på ”Ska man ha dåligt samvete över att man kör bil till jobbet?”

  1. Har aldrig tänkt den tanken förut. Men du har rätt. Har man goda alternativ och kör bil ändå väljer man att bekosta samhället utan anledning medan om man cyklar gör man det motsatta. Själviskt eller osjälviskt tänkande.

  2. Beror helt på vart man bor och hur ens livssituation ser ut. Alla har inte fysik eller möjliget att njuta av en cykeltur till jobbet och att skaffa sig den möjligheten är för många ett enormt projekt som faller p.g.a. livets åtaganden. Dömmer ingen. Men då är jag en riktig bilnörd OCH cykelnörd själv som försöker prioritera min Brommie men blir p.g.a. livets nycker ofta hänvisad till bilen i bilstaden Göteborg. Brommie eller bil imorgon? Siktar på Brommie men en nedrans förkylning kanske tvingar in mig i bilen istället .. Inte svart eller vitt för mig iaf.

    Gllar din blogg även om du är fanatiker 🙂

  3. Berätta mer om diskussionen, själv skulle jag aldrig svarat så korthugget, fast ett subtilt svar ger kanske samma resultat.

    ”det går inte att leva här utan bil”, ”om jag tar bilen kortar jag av min resväg med 1h-2h, jag värderar min tid med familjen”, ”utan bil kan jag inte besöka mamma och pappa som bor ~9 mil norr och söder om Varberg.”. Var argumenten jag fick höra på en fest i helgen, ungefär samma som Daniel framför. Låter inte speciellt trovärdigt.

    Det är bilfantasterna som är fanatiker genom att bo på ställen som är optimerade för bil. Om du bor med några minuter till en motorväg som inte alltid har köer, då kommer du att välja bilen och förstöra för oss andra. Det skulle gå att optimera kollektivtrafik nätverket för Brompton, med snabb-bussar på motorvägarna men det förutsätter att alla hantverkare och musiklärare slutar att smocka igen alla bilvägarna i högtrafik.

  4. Tack för vänliga ord, konstruktiv kritik och bra ideér.
    Men för att förtydliga. På mitt jobb är det högt i tak och man diskuterar vilt och blir vänner till lunchen. Och min poäng med ”dåligt samvete” handlar om när det finns bra bilfria alternativ. Jag bor i sthlm, likt mina kollegor, och för de flesta finns inga tidsvinster genom bilpendling. I det fallet ska man lätt ha dåligt samvete…Särskilt om man sitter ensam i bilen. I min hemkommun Vetlanda (ca 30 000) där man kan få vänta ett par timmar på bussen till närliggande samhällen, är situationen en annan. Där är det inte bilpendlarna som ska ha dåligt samvete utan beslutsfattarna.

  5. Haha du verkar ha en intressant arbetsplats. Tänk reaktionerna om du hade arbetat på en klassisk maskulin arbetsplats, det finns verkligen cyklisthatare och bilfanatiker här i världen. Om man bor i Sveriges större städer kan man nog få lite skygglappar och inte inse hur tätt folk bor och arbetar och hur mycket bra alternativ till bilen som finns. Men visst är det så att folk gör en beräkning utifrån vad det kostar att åka bil när de väljer bostad, i min familj har vi gjort valet att bosätta oss nära kollektivtrafik och service, det är därför relativt enkelt att inte ha bil. Dock överdriver bilälskarna ofta och påstår att privatbilister är typ stressade småbarnsföräldrar (som också skjutsar till hockey/fotboll) boendes på landsbygden, gärna med funktionshinder. Kolla i valfri större stad, fullt friska ensamåkande personer som ändå måste åka bil.

    Det är tråkigt när en stor del av miljörörelsen är så besatt av utsläpp eftersom bilarnas kostnader för samhället, barriäreffekter och skador på människor är ju minst lika viktiga, jag vill inte bli påkörd av en elbil heller. Din blogg inspirerar nog många, allt från ”extremister” som väljer att bo på landsbygden och typ köra elcykel och kärra i vinterväder, till mer moderata f.d. bilbundna som mig.

    1. Tack Johan. Ja min arbetsplats är fantastisk på så sätt att man kan slänga käft hur som och sen släppa och gå vidare.
      Man kan ju göra bilfritt liv mer eller mindre enkelt för sig genom att tänka på var man bosätter sig. Konstigt att inte fler värdesätter billoberoende mer. Rätt cyklar, ev. Bilpool och medv. bosättning löser ju de flesta situationer.

  6. Finns det grupper på facebook eller andra forum som är bra och vettig för oss fol som klarar livet utan bil. Just nu är det många som inte förstår sig på oss som två barnsfamilj och hur vi klarar livet utan bil sen i oktober när vi köpte hus. Allt går med bra planering 🙂 Gillar din blogg otroligt mycket och i sommar fyller jag jämt och alla vet nu efter mycket testande live och din blog att en Bakfies lång kommer stå högst upp på önskelistan.

    1. Tack Madelen. Blir alltid himla lycklig när nån säger ”jag gillar din blogg”
      http://www.cyklamedlastcykel.se har även ett välbesökt forum på FB. Speciellt intressant om man använder en lådcykel för att få sin bilfrihet att fungera. Kul att ni ska köpa Bakfiets. En fantastisk cyekl!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *