Igår kom äntligen en liten vändpunkt i det eviga ringandet till SLs kundtjänst i jakten på personer med koll. Fick ett tips om att vända mig direkt till SLs huvudkontor istället. Huvudkontorets vxl hänvisade till Sandra Benngård, som sas säkert skulle känna till om det inkommit några direktiv om förändrade regler angående hopfällbara cyklar på tunnelbanan.
Hon var bestämt säker på att det inte fanns några sånna direktiv från landstinget. Hade det funnits det skulle hon ha vetat.
Däremot så var hon både inlyssnande och intresserad av vad jag hade att säga, till skillnad från de jag tidigare pratat med på kundtjänst. Berättade att hon själv ibland kombinerade tunnelbana- och hopfällbar cykel, och poängterade att allt man behöver är ju bara ett enkelt skydd som man trär över cykeln för att det ska va ok enligt gällande regler.
Framförde mina åsikter om att formuleringen ”…förvaras i väska.” är missvisande och att på många moderna vikcyklar är kedjan (som kan smutsa ner folk och anledn. till väsk/skyddstvång) inte är exponerad vilket inte gör risken för att smutsa ner medtrafikanter större än med till ex. barnvagn.
Med andra ord borde man överlåta till resenären att avgöra om väska/skydd behövs. Det tillhör ju rent folkvett att inte smutsa ner folk och då spelar det väl ingen roll om det handlar om en vikcykel eller nåt annat smutsigt. Frihet under ansvar helt enkelt.
Sandra Benngård höll i stort med mig i resonemanget och lovade att se över formuleringen angående vikcyklar. Vi får se vad som händer. Många bäckar små…mot ett lite lite mer cykelliberalt samhälle.
Men det intressanta i hela det här är kanske inte om det står skydd eller väska eller nåt annat; det intressanta, och det som fått mig att gå i gång i det här, är hur sjutton det kan stå i media att fp i landstinget banat väg för hopfällbara cyklar i tunnelbanan – vilket visar sig redan vara tillåtet och bara handla om skydd eller inte – vilket senare visar sig inte handla om nån förändring över huvudtaget?
Är det ett politiskt hopkok för att knipa en och annan röst från oss som vill verka för ett cykelvänligt samhälle? Verkar ju fjuttigt då inte så värst många cyklister blir så upphetsade av att minoriteten vikcyklister får åka utan skydd. Men rubrikerna Svt: ”Cykel tillåts i tunnelbanan”, DN Stockholm löpet: ”Cykel på tuben?” talar ju ändå för att fp, med Stella Fare i spetsen, tagit en och annan poäng hos de cykelliberala.
Sålänge hoppas jag att politikern på landstinget som lovade kolla upp det hela och även Stella Fare själv, hör av sig.
Annars får man väl ringa Janne Josefsson för att reda ut vikcykel-på-tuben-konspirationen.
Konstigt hur det (inte) funkar bland de beslutande.
/DS
Ett svar på ”SL ser över formuleringen kring vikcyklar”