Har gett Solna en hel del beröm för snöskottning- och ,sen igår även, sopning av cykelbanor. Nu blir det andra tongångar. Det har blivit dags att säga ett och annat om stället.
Solna är den kommun där jag sen några år tillbaka spenderat överlägset flest arbetstimmar. Trots att man i detta skatteparadis skär ner på vår kulturskolas verksamhet, samtidigt som man satsar järnet på bl.a. nordeuropas största arena, har vi hittills, på nåt sätt, lyckats hålla vår skola levande- och över vattenytan.
Det tog lång tid innan jag riktigt fattade vad som geografiskt är en del av Solna – och inte. Hade ju tidigare bara varit i det osmakliga Solna Centrum som i stort sett inte är nåt annat än ett enda stort inomhuscentrum, så det kände man ju till. Hagaparken, som också är en del av Solna stad, ligger en bra bit från centrum. Likaså Råsunda, Näckrosen, Vasalund, Friends Arena och så även vår egna kulturskola.
Solna centrum
Staden är med andra ord totalt utspridd. Att ”gå på stan” gör man inte i Solna. Stadsstrukturen är av amerikansk modell och inbjuder istället till en hel del bilåkande mellan olika platser och aktiviteter.
Exempel – En dag i Solna:
Ta bilen från radhuset, hemma i Bergshamra, till Solna Centrum (6,4 km) – shoppa ett par timmar. Kör sedan till Hagaparken (4,6 km) för intag av frisk luft. När du tröttnat – åk vidare mot Vasalundshallen (2,3 km) för lite motion. Nu är det dags att hämta sonen från trumlektionen på Solna kulturskola (3,1 km) – han ska nämligen få hänga med på fotboll ikväll. AIK spelar hemmamatch på Friends arena (2,9 km), derby mot Djurgården, det tar ett tag att hitta parkeringsplats…ni hinner precis in i tid. Ni vill även hinna med att se filmen Bilar 3 som nyss haft premiär på filmstaden vid Näckrosen (2,7 km) – ni lämnar därför Friends Arena i mitten av andra halvlek, då AIK leder med säkra 3-0, för att hinna till bion. Sedan är det dags att åka hem till radhuset i Bergshamra (6,2 km) och dagen börjar därmed gå mot sitt slut.
Det blir en del mil och tid bakom ratten. Närmare bestämt 28,2 km. Ett litet Los Angeles i miniatyr. Inga gågator, bara bilvägar. Inget centrum, bara utspridda identitetslösa öar.
Gallerior hör ihop med den här sortens stadsplanering och Solna är på väg att få den största av dem alla. 300 000 m2 och i direktförbindelse med både E4:an och E18 – klart 2015.
Därmed utgör Solna stad en direkt motpol till den promenadstad som så många politiker talar sig varma om. Solna stad är ett utmärkt exempel på en äkta bil- och galleriastad.
Är det att hoppas på för mycket att Solna har en roll att spela som avskräckande exempel på hur vi INTE vill bygga våra framtida samhällen?
Kan man verkligen inte få kreativiteten att räcka till för någon annan typ av idè – än den obligatoriska inomhusköpstaden som ska ta form i anslutning till så gott som alla byggnadsprojekt i det här landet?
/Bångstyret
Mer: Håller hela Sverige på att bli ett enda stort inomhuscentrum?
Låter ganska exakt så man tänkte sig bilsamhället när det begav sig. Promenadvänliga öar i bilhavet. Så mätt efter avsikten med modern så kallad stadsplanering så verkar Sona vara ett särskilt lyckat exempel. .
Läser just nu ”Bilstaden: USA visade vägen” av per lundin. Mycket känns igen.
Kollade förresten din blogg. Intressant läsning!