Stockholm kommer få nya lånecyklar via el-hyr-sparkcykelföretaget VOI inom en snar framtid. Ca 7000 vanliga el-cyklar och 500 lådcyklar blir det. För ett årskort får man pröjsa en femhundring ungefär.
Och det bästa av allt, systemet stänger inte utan är öppet dygnet runt hela året, eller rättare sagt i minst 7 år oavbrutet. För så länge gäller upphandlingen. Sthlm City Bikes, det förra lånecykelsystemet, stängde 22:00 varje kväll och stängde ner totalt mellan november och april. Det var svårt att förstå varför, men dags att gå vidare med det här mycket mer sofistikerade konceptet och släppa taget om det gamla. Framåt marsch mot en fossilfri innerstad.
Foto: Press
För att ha möjligheten att kunna låna en lådcykel, med alla behov som en sån tillfredställler, känns ju väldigt efterlängtat. Jag vet inte någon annan stad i världen där det är möjligt och blir faktiskt stolt över vår huvudstad som kanske håller på att ta täten i tillgänglighetsligan-för-hållbara-transporter-som-typ-alla-har-råd-med.
Ett minus och lite smolk i bägaren är att gränsen för hur länge man får sträck-låna cyklarna halveras. Förut var det 3 h, nu blir det bara futtiga 1,5 h. Det innebär ju förstås vissa begränsningar, men vi får hoppas att man ökar tiden med tiden.
En annan reflektion är om det verkligen är idealt att satsa på trehjuliga lastcyklar. Jag menar att det går snabbare att bli bekväm med tvåhjuliga samt att de tar mindre plats på Sthlms inte alltför breda cykelbanor.
En fördel med den trehjuliga är dock man slipper ha med hjälmar till barnen då man helt lagligt kan låta barnen åka utan hjälm i en trehjulig.
Hur som helst ser jag med spänning fram emot vad det här systemet kan göra för att minska biltrafiken i innerstan.
/DS