Läser Trafikslag på undantag av Martin Emanuel. Det är tragiskt men intressant att läsa om hur synen på cykeln som transportmedel förändrades efter kriget, i Stockholm.
Cykeln skulle främst användas för utflyktsändamål utanför stan, bestämde sig plötsligt politiker och tjänstemän för. Detta trots att cykeltrafiken stod för hela 70% när den var som störst 1943.
Efter kriget blev bilnormen så stark och cyklister så pass mycket i vägen, vilket ledde till att världens hittills smartaste fortskaffningsmedel blev reducerat till något man bara skulle använda för rekreation.
Vilka puckon!
Intressant läsning men boken borde sorteras som tragedi på bibliotek och bokhandlar, inte bland teknik, trafik, vetenskap och miljö.
Så länge cyklister varit representerade i trafiken – har man gnällt på dem. Det är fakta. Tycker följande bilder avslöjar hur man såg på de trampande när bilen snabbt började bli norm. I och med utgivningen av broschyren ”Fint sätt på cykel” 1946, så skulle de ”bångstyriga” minsann tuktas.
Bilder ur tragedin ”Trafikslag på undantag” av Martin Emanuel.
/DS
Hahaha! Helt underbart!
Obetalbara bilder, tack för att du delar dem!
Sånt skulle man aldrig kunna säga nuförtiden. Eller?
Roligt att du gillar dom!
Det är tragikomik på hög nivå det.
Bilderna visar dråpliga exempel på projicering. Istället för att inse att deras klumpiga åbäken bara är till besvär i en stad, så vill bilisterna skylla problemen på någon annan.
Till och med när bilisterna står i vägen för varandra så är det cyklisternas fel, för de ”ålar sig fram”. Ungefär som att de borde stå still i nån sorts sympatistrejk!
Nuförtiden bygger man cykelbanor och det är ju bra, men man kan fråga sig varför större delen av gatuutrymmet ska vikas till ett så otympligt transportmedel som enligt bilderna är så störningskänsligt.
Som cyklist i bilsamhället tvingas man bli fredlös – vare sig man vill eller inte.
Man talar som att massbilism är nån slags rådande naturlag i stadskärnorna.
Man bygger enorma p-hus som kunnat bli bostäder och tvingar upp folklivet längs trottoarerna. Samtidigt domineras trafiken av soloåkande bilister. Det kan beskådas från nästan vilken uteservering som helst.
Tragikomiken fortsätter…