Trafikverket satsar på farthinder för cyklister
Man har ju hört om cyklister som blivit bötfällda för fortkörning, oftast på 30-vägar, men nu visar Trafikverket att man – i exemplet ovan – hittat en lösning för att komma åt de fartglada cyklisterna.
Det som man på Trafikverket ser extra positivt på med den här typen av farthinder, är att cyklisten i fråga, förmodligen alltför sent kommer att upptäcka farthindret och på så sätt slår man två flugor i en smäll. Sannolikt tar man cyklisten av daga, samtidigt som man avskräcker andra från att överhuvudtaget använda sig av cykel.
Cykelolyckor är ju oftast riksomfattande i media vilket snabbt resulterar i att folk håller sig borta från sadeln. Farthindren är både billiga att installera och förväntas, på sikt, resultera i en kraftigt minskad cyklism i landet. Detta leder i sin tur till uteblivna satsningar på cykelinfrastruktur.
Överskottet går oavkortat till Trafikverkets kaffekassa.
/DS
Kom plötsligt att tänka på en folkilsken granne i norr. När skoteråkarna kom för nära hennes hus satt hon upp höga pinnar svåra att upptäcka i tid…
Jag v-e-t att du agerar…detta är ju oerhört!
Ja, bilden talar ju för sig själv. Motsvarande på en bilväg skulle ju inte förekomma precis.
Som bonus minskar man på slöseriet med utrymme för fotgängare.
Allvarligt talat, behövs det någon cykelbana på den gatan? Bygger man ett fartgupp i körbanan så kör bilisterna lite långsammare och cyklisterna kan vara där också.
Jag vet inte, men märklig planering är det iallafall!
Alltså till Trafikverkets försvar vill jag bara säga att sannolikhetn för att en gata i innerstadsmiljö skulle vara av typen allmän och statlig väg känns ju lite osannolikt så det kanske inte är Trafikverkets kaffekassa de pengarna går till. Det okey att klaga på ett uppenbart fel men rikta då kritiken mot rätt aktör. I detta fall trafkikkontoret eller stadsbyggnadskontoret i den stad där denna bild är tagen.
Det kan du kanske ha en poäng i Patrik, men förr eller senare ska du se att kosingen hamnar i Trafikverkets kaffekassa ändå.